Det er så mange rotete varebiler der ute. Hadde et kontor eller en butikk sett slik ut hadde man nok heller fort snudd i døra. Så hvorfor er det så mange varerom der ute som flyter totalt over?
Mange tenker kanskje at ingen andre enn en selv skal inn i varebilen uansett, slik at det ikke er så nøye hvordan det faktisk ser ut der inne bak de lukkede dørene. I dette innlegget kan du derimot lese om hele 5 negative effekter som følge av å ikke holde bilen ryddig.
Alt som ikke har en fast plass blir til rot. En håndverker som ikke holder orden i varebilen sin bruker fort 20 minutter hver dag på å lete etter ulike ting som trengs for å utføre jobben. Dette er minutter hvor du blir avbrutt fra den gode arbeidsflyten, som du heller kunne brukt på å jobbe effektivt. I tillegg kan det jo være ganske frustrerende å stadig måtte lete etter noe du vet ligger ett eller annet sted i bilen, som burde være enkelt å få tak i.
20 minutter høres kanskje heller ikke særlig mye ut isolert sett. Problemet oppstår når denne tendensen vender tilbake på daglig basis. Si du jobber 5 dager i uka 47 uker i året: Da har du plutselig rotet bort 4700 minutter (over 78 timer) som du heller kunne brukt på verdiskapende oppgaver.
Det er nokså selvforklarende at man mister oversikt over hva man har når man ikke har noe system på hvor ting skal ligge. Verktøy og annet materiell havner fort oppå hverandre og danner uoversiktlige hauger av ting.
Når du skal avgårde til en kunde er det kanskje ofte enklere å kjøre innom grossisten for å kjøpe inn varer for sikkerhets skyld, istedenfor å begynne og lete etter noe du ikke vet om finnes. Mange ender da opp med dobbelt så mye som man egentlig hadde trengt, samtidig som verdifull tid har gått tapt i samme slengen.
Les også: Hvordan kan en ryddig varebil gi bedre økonomi?
Vi foretok en spørreundersøkelse blant en rekke håndverkere som var innom grossisten for påfyll av varer. Studien omfatter samtaler med både daglige ledere, rørleggere, elektrikere samt ansatte hos flere grossister.
Slik ser tallene for arbeidsuken til "den gjennomsnittlige håndverkeren" ut:
Prosjektoppdrag | Serviceoppdrag |
Gjennomsnitt på 2,5 gang i løpet av arbeidsuka. | Gjennomsnitt på 15,5 ganger i løpet av arbeidsuka. |
Les også: Kaster bort tid hos grossisten grunnet dårlig planlegging
Det er altså ikke uvanlig at håndverkeren stikker innom grossisten mellom så godt som alle kunder han skal besøke. Tenk over hvor mye tid som går tapt hvert år her, hvis man i tillegg også bruker 20 minutter hver dag på å finne ting i varebilen som nevnt under forrige punkt.
Ikke nok med at du taper mye tid på å la bilen være rotete, du taper fort penger også. Blant annet ved at materialer eller annet utstyr, som dyre verktøy, blir ødelagt. Man må gjerne regne med en del mer svinn dersom man har som vane å hive alt inn i varerommet og la det ligge og slenge rundt under transport. Veldig kjedelig, og veldig unødvendig!
Mange håndverkere befinner seg også ofte i situasjoner der de må frakte store gjenstander. Er det ikke da kjedelig å måtte rydde bort alt annet smått for å få et stort nok ledig område på gulvet i varerommet? Selvfølgelig er det det, noe som fører til at store tunge gjenstander ofte havner oppå mindre ting. Kanskje ikke akkurat det lureste man gjør, verken med tanke på å skåne annet utstyr eller generell trafikksikkerhet.
Les også: Den ultimate guiden til mer orden i varebilen
Kjenner du deg igjen i dette? Er det blitt dagens lille høydepunkt når du endelig kan strekke ryggen godt ut etter endt arbeidsdag? Bildet under gjenspeiler hverdagen til veldig mange håndverkere der ute. Kanskje ikke akkurat den beste måten å ta vare på nakke og rygg på?
En av årsakene til at man gjerne må klatre inn i varerommet selv er mangel på en passende innredning som gjør arbeidsdagen enklere. Å ha hyller som på bildet over hjelper kanskje på selve organiseringen av ting og tang, men det er likevel ikke nødvendigvis så skånsomt for kroppen. I tillegg spiser det mye av bredden i varerommet, så det blir dårligere plass til å transportere store gjenstander. Hvordan skal du komme til i hyllene dersom de blokkeres av for eksempel en varmtvannsbereder eller et kjøleskap? Da må du fort i gang med flere tunge løft enn nødvendig.
Med et tilpasset dobbelgulv kan man gjøre kroppen en tjeneste, samtidig som det er lagt til rette for system og orden. Da sparer du fort både tid og penger i samme slengen. Du kan lese mer om dobbelgulvet Smartfloor her.
Som håndverker er du helt avhengig av kundene dine, og det inntrykket de har av deg. Det er helheten som avgjør hvilket inntrykk kunden får, og her spiller faktisk varebilen din en stor rolle. Får du lyst til å handle i en butikk hvor det alltid er rotete og det virker som de ansatte ikke bryr seg om å presentere virksomheten på en god måte? Når arbeidsplassen din er mobil, noe den er for mange håndverkere, er det varebilen din du møter kundene dine med.
Tenk selv om du befant deg på andre siden av bordet, og faktisk var en kunde som kjøpte dine tjenester. Ville du vært strålende fornøyd dersom håndverkeren kom senere enn avtalt på grunn av tur innom grossist eller kanskje forsinkelse på forrige oppdrag. Ville du blitt imponert dersom varebilen rygget inn i gårdplassen og et fullstappa kaos kom til syne idet bakluka ble åpnet? Hadde du blitt trygg på at du har lagt ansvaret i riktige hender, når hendene er mer opptatt av å grave rundt og lete etter ting enn å faktisk utføre jobben? Hadde du hatt en god følelse når du betalte fakturaen som kom etter denne opplevelsen?
Min kollega formulerte det ganske treffende:
«Jeg har jo valgt å ta kontakt med håndverker på bakgrunn av god synlighet og profesjonell profilering, men opplevelsen av utført arbeid svarte ikke til mine forventninger.»
Mange kunder kjenner seg dessverre igjen i slike opplevelser. Det er tøff konkurranse om kundene der ute og som håndverker ønsker man dermed å fremstå som en profesjonell aktør som kunden har lyst til å velge. Husk bare på viktigheten av at opplevelsen svarer til, og helst overgår, forventningene kunden allerede har dannet seg før du møter opp. Hvis ikke risikerer du kunder som ikke anbefaler deg videre, og i verste fall kanskje advarer mot å velge deg.
Les også: Rotete varebil skaper ikke lojale kunder