For noen år siden fortalte min gode venn Leif meg noen kloke ord når jeg var i prosess med å kjøpe ny bil: «Husk at ergrelsen over feil og kjipe valg varer mye lenger enn gleden over den lave prisen». Denne erfaringen har nok også mange dessverre gjort seg når de har kjøpt varebil. I dette innlegget får du noen tips til å unngå de største tabbene.
Varebilen er et viktig verktøy i arbeidshverdagen, og det er gjerne de mindre opplagte tingene man irriterer seg over i all fremtid. Ofte fordi man ikke har vurdert godt nok eller fordi man har vært litt gjerrig i kjøpsøyeblikket.
Før du bestemmer deg for hvilken modell du skal kjøpe, sett deg inn i bilen og kjenn på alle sittestillinger du kan tenke deg når du bruker bilen. Kommer jeg til å sitte ok i bilen på langtur eller sitter du helt rett i ryggen? Får du plass til beina eller stanger de nesten i dashbordet? Hvis du gjerne sitter i bilen og spiser lunsj, kan du skyve seteryggen litt ekstra bakover å strekke ut beina?
Erfaring jeg har gjort meg er at man prøvesitter bilen i butikken og da gikk knærne akkurat klar av dashbord og girspak fordi man sitter gjerne litt «kunstig» i setet inne i butikken, men i praksis «sklir» man litt på plass i sete og opplever at knær ligger og presser mot panelet rundt girspaken. Man må rette seg opp i setet til en litt unaturlig sittestilling. Dette er utrolig irriterende, og jeg hører at dette er samme sak for mange høye personer eller de som kjører litt lengre etapper. Ikke gjør denne feilen!
Dette er også en selvopplevd situasjon, som er irriterende og veldig unødvendig. Typiske situasjoner er påkjørselen hjemme eller fra bensinstasjonen hvor man kommer litt skrått mot krysset og man ser rett i den hvite skyvedøren. Minst én gang hver gang bilen er i bruk minner skyvedøren meg på at den mangler vindu og at de 750,- kronene var det utrolig dumt å spare. Få bilførere kjører av og på veier mer enn postbudene, og legg merke til at her har alle glass i skyvedør på høyre side. I tillegg har alle en skillevegg med et stort vindu, som gjør at selv mindre førere ser ut i blindsonen gjennom vinduet i skilleveggen. Dette er faktisk et krav fra vernetjenesten i Posten.
Jeg har nevnt dette for flere varebilselgere opp gjennom årene: salg av varebil uten skyvedør bak fører burde vært forbudt! Vi har studert fenomenet, og det er nesten ingen som gidder å gå rundt bilen når de for eksempel har vært innom butikken for å handle noen poser med mat. Posene ender nesten alltid opp i passasjersete eller på gulvet på passasjersiden. Dette gjelder mye annet også, som for eksempel vinterklær, permer og papirer. Resultatet er som regel mye rot i førerrommet og en potensiell risiko med å få ting under pedalene.
Les også blogginnlegget: 11 gode tips til organisering av varelager og verktøy i servicebilen.
Jeg bygde min første servicebil 1985, og den gangen var servicebiler mobile verksteder gjerne bygget på de store varebilene. Da flyttet man arbeidsbenken med skuffer ut i bilen og dette var gjerne store høye kassevogner som var innredet som rullende verksteder med 50 og 60 cm dype skuffer og 90 cm høy benkeplate. Trenden har gått mot stadig mindre varebiler og mindre innredninger, men fremdeles motivert av den gamle verkstedinnredningen. Resultatet ser man rundt på byggeplassene i dag der små varebiler er fylt opp med skuffer og hyller med et lite rom i midtgangen som nesten alltid er fylt opp til vindushøyde. Resultatet er at man ikke får åpnet skuffene eller kommer til hyllene siden den nederste halvmeteren av innredningen er tildekket av ting i midtgangen.
Kjører man i tillegg større varer eller har med seg verktøy som ikke har en permanent plass i bilen, blir dette liggende oppe på andre varer og verktøy med skader på materiell eller varene du frakter som resultat.
Vær litt kritisk, og finn en innredning som har tilstrekkelig plass og kapasitet til varelageret og utstyret du i praksis vil ha med deg i bilen til enhver tid. Altfor ofte velger man en innredning som ser fin ut før man fyller inn tingene, uten at man har sjekket hva man i praksis trenger plass til, og hvordan dette skal organiseres.
Tenk at alle ting bør få en fast plass og at det fremdeles er plass til å laste varer uten å hindre tilgang til skuffer og hyller. Løsninger med horisontalt delte varerom er en trend vi liker, og gjerne de med skuffer som er så høye at for eksempel er sortimentskofferter og verktøyskofferter kan stå på høykant. I motsetning til hyller kan man da fylle de helt opp siden det ikke er noen kanter ting skal løfte over når det skal ut av hyllene. For de med tyngre varer er det også en stor fordel å få tyngdepunktet ned mot gulvet. Varer lagret i skuffer tillater at man fyller de helt opp og fremdeles ligger det på plass etter ett hytteoppdrag på humpete vei. Og kanskje den viktigste funksjonen er at man får et stort ledig gulv som kan benyttes til varetransport.
Vi deler gjerne to erfaringer vi har fått fra brukere av horisontaldelte innredninger:
Håndverktøy i dag er ikke hva det var for 25 år siden, og det er ikke uvanlig nå om dagen at en servicebil inneholder lett omsettelige varer og verktøy for 50.000 til 150.000,-. Enkelte av disse bilene fremstår som rene utstillingsvinduer for tyver. Kan du tenke deg noe mer irriterende og ødeleggende for lønnsomheten din enn å komme til en bil robbet for inventar og verktøy når arbeidsdagen skal starte. Reise til politistasjonen, sitte i kø for å anmelde, skrive skademelding til forsikringsselskapet, reparere bilen, anskaffe utstyret på nytt, stokke om programmet og trolig krangle med forsikringsselskapet som ikke ønsker å dekke mye av utstyret ditt fordi det lå synlig i bilen!
Vil du lese mer om smarte løsninger, last ned vår gratis e-bok for mange gode tips om varebilens roller.