Loydsbloggen

5 viktige ting flåteansvarlig må tenke på ved kjøp av varebil

Skrevet av Eirik Lier | 23. oktober 2018

Som flåteansvarlig er det viktig å tenke helhetlig ved kjøp av servicebil og utstyr. Det er avgjørende at varebilen har riktig størrelse, et gjennomtenkt varerom med riktig innredning, samt god sittekomfort for både fører og passasjer. 

Det kan være fristende å starte i samme tankegang som ved kjøp av personbil. Men det er viktig å tenke på at varebilen fyller helt andre roller enn personbilen.

Her er fem viktige punkter du som flåteansvarlig må tenke på:

1. Fremkommelighet 

Kanskje skal servicebilen brukes på dårlige hytteveier eller når det er mye snø vinterstid. Firehjulsdrift kan dermed være avgjørende for fremkommeligheten. Det er viktig at bilen kommer frem hver eneste dag. Valg av firehjulstrekk burde vurderes med tanke på fremkommelighet og ikke med utgangspunkt i egne preferanser eller hvor attraktivt dette er.

2. Nyttelast

Her er det også nyttig å tenke på bruksmønsteret.  Hvis bilen har en nyttelast på 600 kilo og håndverkeren ofte kjører med en last på 700 kg, så vil det slite på bremser og støtdempere, pluss at det er ulovlig å kjøre med overlast. Sørg derfor for at bilen har både nok nyttelast og en innredning som tåler vekten som kreves.

Les mer om nyttelast, egenvekt og totalvekt her

3. Plass



Vurder om det vil være nødvendig å kjøpe en stor eller liten varebil. Det er dumt å kjøpe en bil som viser seg å ha for liten plass. Det skal være nok plass på gulvet til å frakte store varer. Her er et godt tips å sette seg inn i bruksmønsteret til håndverkeren. For eksempel er det greit å vite at en snekker ofte har større plassbehov enn en telemontør. Men når det er sagt – så er det unødvendig å kjøpe for stor bil når det kunne holdt med en mindre modell. Her er bruk og varelager avgjørende.

4. Komfort 

Av sikkerhetsmessige årsaker monteres det en skillevegg mellom varerom og førerrom. Denne reduserer ofte plassen foran i bilen. Det er derfor viktig å vurdere en bil som gir god kjøre- og sittekomfort for både fører og passasjer. En håndverker bruker mye av sin arbeidstid kjørende til og fra jobb.

5. Innredning 

Effektivitet er tid og penger! Visste du at med riktig innredning kan håndverkeren spare minimum 20 minutter pr. dag? Satt opp i et enkelt regnestykke gir det besparelser på over 36.000,- pr. bil pr. år. Se forklaring og les mer om besparelser ved kjøp av riktig bilinnredning her.

10 råd til valg av riktig innredning:

  1. PLASS TIL ALT. Kjøp en innredning som har store skuffer som rommer alt av verktøy og materiell.
  2. FÅ FULL OVERSIKT. Med store skuffer under gulvet vet du alltid hvor alt av verktøy og materiell befinner seg
  3. UNNGÅ KRYPING I VAREROMMET. Velg en utvendig betjent innredning der du slipper å krabbe inn i varerommet
  4. BESKYTT MATERIELLET. Med store skuffer minimeres risikoen for skader på materiell som ligger beskyttet under gulvet
  5. PROBLEMFRI TRANSPORT. Sørg for en løsning som har et stort og ledig gulv til frakt av større varer
  6. TRYGG TRANSPORT. Synlige og lett tilgjengelige surringsfester er viktig for sikring av større varer
  7. UNNGÅ TYVERI. Dersom alt av verktøy og materiell befinner seg under gulvet er det nærmest umulig for tyven å komme til
  8. SIKKERHET. Med store bunnskuffer unngår du løse gjenstander som kommer flyvende gjennom varerommet ved en eventuell kollisjon
  9. BEDRE KJØREEGENSKAPER. Desto lavere lasten befinner seg desto bedre blir bilens kjøreegenskaper
  10. TØFF BEHANDLING. Velg en innredning med kraftige materialer og solid konstruksjon som tåler tøff bruk – hver dag!

Les også: Unngå disse tabbene når du skal kjøpe varebil

I vår gratis e-guide om kjøp av varebil, er det skrevet enda mer detaljert om hvilke oppgaver varebilen har. Den gir nyttig informasjon om varebilens roller og kan være en god hjelp for deg til å ta det riktige valget neste gang du skal kjøpe varebil. Last den ned gratis her.