Loydsbloggen

Bør sjefen ta beslutningen ved kjøp av ny varebil?

Skrevet av Eirik Lier | 28. januar 2020

Ofte er det sjefen som tar beslutningene når det kommer til innkjøp av ny varebil til sine ansatte. Spørsmålet er om dette er den mest fornuftige løsningen, da det er den ansatte som skal bruke bilen i det daglige. Hvem er egentlig den rette personen til å fatte disse beslutningene? 

I denne guiden forklarer vi hvorfor et godt samarbeid mellom sjef og daglig bruker av varebilen er veien å gå i beslutningsprosessen.

Mer informasjon tidlig i kjøpsprosessen

Beslutningsprosessen for kjøp av varebil har endret seg mye de siste ti årene. Før stod man gjerne sammen med en selger og diskuterte seg frem til et valg man ble fornøyd med. Særlig internett har endret hvordan denne kjøpsprosessen foregår. 

Tenk bare på hva du gjør akkurat nå? Du leser informasjon i en blogg på nett om kjøp av varebil. Greit nok, så er ikke dette innlegget spekket med informasjon om hvilken varebil du burde velge, men det kan du lese mer om her.

De fleste som skal kjøpe varebil, har gjerne funnet det meste av informasjon selv før de kontakter forhandler og tar en prat med selger.

Det er i tillegg ikke bare de som skal kjøre bilen som gjennomfører noen Google-søk tidlig i kjøpsprosessen, det gjør også sjefen som skal betale for bilen. Mon tro om denne utviklingen har påvirket beslutninger om størrelse, spesifikasjoner og valg av tilleggsutstyr? 

Les mer: Velg riktig type innredning

Samspill mellom sjef og ansatte

Når måten man tar beslutninger på endrer seg, er det også viktig at man tilpasser seg den nye måten man handler varebil på. Det vi ser i bransjen er at samspillet mellom ansatte og sjefer er blitt tettere. Dette er skikkelig bra!

Med tett samspill mener vi å ha en aktiv dialog. Her er det viktig at sjefen faktisk setter seg inn i arbeidsdagen med en varebil, slik at han vet hva bilen må kunne håndtere, hvordan den bør organiseres, hvilket utstyr man behøver og så videre.

Et tett samarbeid mellom sjef og brukeren av varebilen, er en viktig forutsetning for å velge riktig varebil til virksomheten for å:

  1. Skape effektivt arbeid
  2. Skape en enkel arbeidsdag for brukeren av varebilen
  3. Skape en mer lønnsom virksomhet

Dårlig planlegging gir rotete arbeidsdag

Hvis man ikke klarer å få samspillet mellom sjef og ansatte til å fungere, vil det raskt få negative konsekvenser. Et dårlig samspill kan bli kostbart i lengden, ved at varebilen rett og slett på sikt ender opp med å bli dyrere enn nødvendig. I tillegg kan dårlige beslutninger igjen faktisk føre til skader hos de ansatte.

Ved et dårlig valg ender man kanskje opp med en varebil som ikke håndterer de oppdragene den skal brukes til. Da må man for eksempel gjennomføre dyre konstruksjoner i etterkant, som man heller kunne fått en god pakkepris på hos forhandleren i utgangspunktet.

Videre vil dårlig samspill føre til en mer tungvint arbeidsdag for den ansatte, som også blir mindre effektiv. I verste fall ender også de ansatte opp med slitasjeskader fordi varebilen ikke er riktig tilpasset deres arbeidsdag og behov.

Sjefen er kompetent - men ikke uten hjelp

Med utviklingen ser vi heldigvis en helning mot riktig fremgangsmåte i beslutningsprosessene. Det økte samspillet mellom sjef og ansatte sørger uten tvil for en positiv utvikling.

Vi observerer denne utviklingen på to måter i henvendelsene vi får inn: Enten er de ansatte i dialog med sjefen sin, eller så er det sjefen som ønsker en endelig tilbakemelding fra sine ansatte før de trykker på kjøpsknappen.

Når man skal kjøpe ny varebil er det flere interesser man må ta hensyn til. Pris der og da er selvfølgelig ofte en faktor, men det er også viktig at man sørger for å ha på plass alt man trenger i møte med arbeidsdagen. Dette handler om å sikre produktiviteten også i fremtiden. Derfor er det gode samspillet svært viktig. 

Sjefen er kompetent til å ta beslutning om kjøp av varebil, men bare i samarbeid med vedkommende som skal bruke bilen.

Et sted å starte når man skal planlegge ny varebil, er å laste ned vår gratis guide: "Slik planlegger du kjøp av varebil". Den kan være nyttig å lese for både ansatt og sjef: