Effektivitet er det som gir deg den største gevinsten med varebilen

Av Eirik Lier 17. mars 2020

felt-ingenior-frilansere-ingenior-442153

Som leder i en virksomhet vet man at effektivitet og kostnader omkring personal er to store deler av driften. Det er fristende å tro at man gjør den beste investeringen tilknyttet varebilen ved å velge den laveste prisen, på både bil og tilbehør. Slik er det ikke. Det gjør seg synlig når man ser for fordelingen av utgifter.

NO_illustrasjon kostnadsfordeling grå

Den største delen av virksomhetens utgifter er personalkostnader

Man kan forenklet si at ca 10% av utgiftene er knyttet til ting som materialer, verktøy og biler. Personalkostnader tar det største stykket av kaka. Har man et friskt og raskt personale som jobber effektivt, er dette en betydelig mer gevinstdrivende faktor, enn å spare inn 10% på bilkostnaden.

NO_illustrasjon besparinger 10% grå

10% personalkostnader utgjør større forskjell enn 10% bilkostnader

Å øke effektiviteten med 10% utgjør en betydelig større forskjel, enn å få 10% rabattert pris på en bilkostnad, som for eksempel bilinnredning; 10% av bilkostnaden er ikke en like stor del av kaka, som 10% av personalkostnadene. Se illustrasjonen over.

Les mer: Tips til økt effektivitet for deg med mobil arbeidsplass

Effektivitet: Så mange kroner sparer du på å ikke lete etter ting i varebilen

På ett år kaster håndverkeren bort cirka 20 minutter om dagen på å lete etter utstyr i varerommet.

Velger du å gå til innkjøp av en bilinnredning med høy kvalitet som bidrar til å effektivisere arbeidsdagen, slipper du raskt unna disse 20 minuttene. Hvis du kan jobbe effektivt i 20 minutter ekstra hver dag hele året, kan du spare en god del penger.

Et eksempel; En håndverker jobber 5 dager i uken, 48 uker i året. 20 minutter om dagen blir ca 150 kr for kunden dersom vi regner en timespris på 450 kr.

(450 kr / 3) x 5 dager x 48 uker = 36.000 kr

Utregningen vil variere basert på din timespris

I tillegg har vi ikke inkludert i utregningen de timer eller dager du kan tape på å for eksempel måtte reparere en ødelagt bilinnredning. Dette kan du også legge på gevinsten du vil få igjen.

Last ned sjekklisten: Slik får du orden i varebilen

Bilinnredningen skaper effektivitet

Tar man alt ovenfor i betraktning når man skal velge bilinnredning, så ser man at en dyr innredning faktisk ikke er så dyr likevel. Det er bare å se på de kronene man kan forvente å tjene inn på å få en effektiv arbeidsdag.

Valget av bilinnredning er dermed en svært viktig faktor for at virksomheten skal kunne vokse. Jeg anbefaler derfor at du setter av 2 minutter, og tar innredningstesten vår; da ser du enkelt hvilken bilinnredning som vil passe best til din virksomhet.

Hvilken bilinnredning passer best for deg?  TA TESTEN »


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen er kilde til kunnskap og inspirasjon for håndtverkere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen.

Besøk loydssystems.no for en bedre titt på produktene våre.

smartfloor brosjyre

Siste innlegg