Det er for både din egen, men også medtrafikanters, trafikksikkerhet viktig at du forholder deg til de begrensningene som gjelder din bil. Hvis du ikke gjør dette ender du fort opp med en overlastet bil, noe som på negativ måte påvirker dine bremse-og akselerasjonsevner samtidig som veigrepet ditt blir dårligere. Overlast kan fort skape farlige situasjoner hvis kriser oppstår i trafikkbildet.
Last ned: Slik laster du varebilen sikkert og riktig
Egenvekt, nyttelast og totalvekt er tre begreper som kan virke som mye av det samme. Nettopp derfor er det så viktig å ha stålkontroll på hva de faktisk betyr.
Egenvekt betegner det bilen og fører veier til sammen. Her er det altså vekten på varebilen inkludert fører (75 kg).
Nyttelast betyr den vekten du kan laste i varebilen i tillegg til egenvekten. Dette er altså den totale vekten du kan ha med deg av verktøy, varer og annet løsøre i bilen. Merk deg at nyttelasten gjerne oppføres inkludert passasjerer. I praksis må du derfor trekke fra vekten på eventuelle passasjerer når du skal regne ut hvor mye du kan laste bilen med. Jo flere passasjerer, desto mindre varelager.
Egenvekt + nyttelast = totalvekt.
Totalvekt oppgir hvor mye vekt varebilen totalt kan bære. Her må du ta utgangspunkt i absolutt alt i bilen, fra varelager og passasjerer (deg selv inkludert) til fastmonterte tilbehør som for eksempel takstativ og takboks.
Denne varebilen har allerede brukt opp nyttelasten sin (bilde lånt fra at.no)
Ofte får man ikke plass til alt man må frakte med seg alt i varerommet. Da kan bruk av tilhenger være en god løsning. Men hvor mye kan du egentlig laste her? De tekniske begrensningene til tilhengeren står oppført i vognkortet, og påvirkes av om tilhengeren har egne bremser eller ikke. Det er to ting som begrenser vekten på hengeren:
1. Maks tillatt totalvekt
2. Maks aktuell totalvekt: Hengerens egenvekt + lasten.
Mange som skal kjøpe varebil drives av prisen der og da. Selv om du ikke skal kjøre rundt med en større varebil enn du trenger, er det viktig at den heller ikke er for liten. Mange ender i etterkant av kjøpet opp med å oppdage at den nye varebilen faktisk ikke dekker de plassbehovene man har i arbeidsdagen.
Det er viktig å tenke gjennom følgende før du velger bil:
Les mer: Sparte betydelige beløp ved å bytte til varebil med riktig nyttelast
En for liten varebil vil nesten alltid bli utsatt for overlast. I tillegg til at overlast påvirker bilens kjøreegenskaper negativt, fører det til hyppigere slitasje på:
Dette fører til unødvendige beløp knyttet til driftskostnader.
Se til at du laster på riktig måte ved hjelp av sjekklisten du kan laste ned gratis under: