Loydsbloggen

Overlast: Vi forklarer deg begrepene egenvekt, nyttelast og totalvekt

Skrevet av Eirik Lier | 9. mars 2021

Som bruker av varebil er nok ikke lasting helt ukjent for deg. Likevel ser vi mange som som laster mer vekt enn de har lov til. Det er ditt ansvar alene at du setter deg inn i hva som gjelder for din bil. Derfor har vi laget en guide som gir deg den kunnskapen du trenger for å få kontroll. 

Hvorfor er det så viktig med egenvekt, nyttelast og totalvekt?

Det er for både din egen, men også medtrafikanters, trafikksikkerhet viktig at du forholder deg til de begrensningene som gjelder din bil. Hvis du ikke gjør dette ender du fort opp med en overlastet bil, noe som på negativ måte påvirker dine bremse-og akselerasjonsevner samtidig som veigrepet ditt blir dårligere. Overlast kan fort skape farlige situasjoner hvis kriser oppstår i trafikkbildet. 

Last ned: Slik laster du varebilen sikkert og riktig

Hva betyr egentlig alt det som står oppført i vognkortet?

Egenvekt, nyttelast og totalvekt er tre begreper som kan virke som mye av det samme. Nettopp derfor er det så viktig å ha stålkontroll på hva de faktisk betyr.

Egenvekt

Egenvekt betegner det bilen og fører veier til sammen. Her er det altså vekten på varebilen inkludert fører (75 kg).

Nyttelast

Nyttelast betyr den vekten du kan laste i varebilen i tillegg til egenvekten. Dette er altså den totale vekten du kan ha med deg av verktøy, varer og annet løsøre i bilen. Merk deg at nyttelasten gjerne oppføres inkludert passasjerer. I praksis må du derfor trekke fra vekten på eventuelle passasjerer når du skal regne ut hvor mye du kan laste bilen med. Jo flere passasjerer, desto mindre varelager.

Totalvekt

Egenvekt + nyttelast = totalvekt.

Totalvekt oppgir hvor mye vekt varebilen totalt kan bære. Her må du ta utgangspunkt i absolutt alt i bilen, fra varelager og passasjerer (deg selv inkludert) til fastmonterte tilbehør som for eksempel takstativ og takboks.


Denne varebilen har allerede brukt opp nyttelasten sin (bilde lånt fra at.no)

Hva med lasting på tilhenger?

Ofte får man ikke plass til alt man må frakte med seg alt i varerommet. Da kan bruk av tilhenger være en god løsning. Men hvor mye kan du egentlig laste her? De tekniske begrensningene til tilhengeren står oppført i vognkortet, og påvirkes av om tilhengeren har egne bremser eller ikke. Det er to ting som begrenser vekten på hengeren:

1. Maks tillatt totalvekt 

2. Maks aktuell totalvekt: Hengerens egenvekt + lasten.

For liten nyttelast kan bli kostbart

Mange som skal kjøpe varebil drives av prisen der og da. Selv om du ikke skal kjøre rundt med en større varebil enn du trenger, er det viktig at den heller ikke er for liten. Mange ender i etterkant av kjøpet opp med å oppdage at den nye varebilen faktisk ikke dekker de plassbehovene man har i arbeidsdagen. 

Det er viktig å tenke gjennom følgende før du velger bil:

  1. Hva slags verktøy og utstyr skal alltid med i bilen?
  2. Hvilke oppdrag skal du ut på, og hvilke varer må du frakte med deg?
  3. Hvor mye veier det du må laste bilen med?
  4. Hvor stor plass tar alt du frakter med deg?

Les mer: Sparte betydelige beløp ved å bytte til varebil med riktig nyttelast

En for liten varebil vil nesten alltid bli utsatt for overlast. I tillegg til at overlast påvirker bilens kjøreegenskaper negativt, fører det til hyppigere slitasje på:

  • Bremsesystem
  • Støtdempere
  • Hjullager

Dette fører til unødvendige beløp knyttet til driftskostnader.

 

Se til at du laster på riktig måte ved hjelp av sjekklisten du kan laste ned gratis under: