Endringer i bilavgiftene: Så mye vil firmabilen koste deg i 2022

Av Eirik Lier 21. desember 2021

nissan nv e2001

Den nye regjeringen og støttepartiet Sosialistisk Venstreparti (SV) har blitt enige om nye endringer i bilavgiftene, inkludert vesentlige økninger for varebiler og elbiler. Denne artikkelen gir deg all informasjonen du trenger om den nye avgiftshverdagen.

Hovedregelen for beskatning av firmabil i 2021 har vært «30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 325 400 og 20 prosent av overskytende listepris». Dette betyr at om firmabilen din som ny kostet 350 000 kroner, betaler du 30 prosent av 325 400 og 20 prosent av de resterende 24 600 kronene.

Frem til i år utgjorde avgiften på varebiler 22 prosent av personbilavgiften. For 2021 innførte regjeringen Solberg en avgiftsskala (WLTP) som beregner engangsavgiften ut fra bilens vekt og utslipp av CO2 og NOx. Nå har den nye regjeringen med støtteparti blitt enige om at engangsavgiften for varebiler øker til 30 prosent av personbilavgiften. Om dette betyr at man nå går helt vekk fra WLTP-metoden, eller hvordan dette eventuelt skal kombineres sammen, er uvisst.

Elbiler, som i 2021 har blitt verdsatt til 60 prosent av nybilprisen i firmabilbeskatningen, skal nå verdsettes til 80 prosent av nyprisen. Regjeringen ønsket i utgangspunktet å fjerne skattefordelene for elbil fullstendig, men støttepartiet SV fikk gjennom å beholde noe av den. Omregistreringsavgiften for elbiler, som frem til nå har vært gratis, settes nå til 25 prosent. Det betyr en relativt stor ekstra kostnad for de som kjøper brukte elbil.

Heller ikke hybridbilsjåfører slipper unna høyere kostnader. Først og fremst øker regjeringen kravet til bilenes elektriske rekkevidde fra 50 til 100 km for å få fullt fradrag. I tillegg reduseres dagens fradragssats på 23 til 15 prosent.

For noen kan disse endringene føre til vesentlig økte kostnader, og den varebilen du har hatt planer om å kjøpe kan ende opp med å bli en god del dyrere enn forventet. Bilnytt har oppdatert sin engangsavgiftskalkulator, så du kan se hvor mye du må betale med de nye avgiftene.

Kostnadsbildet ved kjøp av ny varebil kan bli ganske annerledes fra og med 2022. Vi anbefaler derfor at du setter deg godt inn i de nye reglene, og gjør gode undersøkelser på hvilke avgifter som gjelder den eller de modellene du vurderer.

Samtidig må du huske å ha alle kostnader i bakhodet når du skal regne ut hvor mye bilen vil koste i det lange løp. Selv om elbil nå blir noe dyrere, er det fortsatt besparende å lade bilen kontra fossilt drivstoff. Husk også at du skal bruke mye tid i bilen, og det er viktig at du velger en bil du vil trives med. Mest sannsynligvis vil du ikke angre på å legge litt mer penger i en bil som passer deg og ditt bruk.

Gratis e-bok:  Slik planlegger du kjøp av varebil   LAST NED »

Temaer: Økonomi


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg