Flere og større modeller, økt rekkevidde og mer nyttelast – har elektriske varebiler blitt gode nok for deg som håndverker? Det skrives mye om elektriske varebiler om dagen og vi har sett nærmere på hva pressen og bilbransjen sier om dagens tilbud og hva fremtiden vil bringe.
I første halvdel av 2018 har el-varebilsalget mer enn doblet seg sammenlignet med samme periode i fjor. Det høres mye ut i prosent, men de 814 el-varebilene utgjør fortsatt mindre enn fire prosent av totalmarkedet på 20.807 varebiler i perioden.
Årsakene til det labre salget er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på enkelte modeller forklarer nok noe.
I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.
Fritak fra bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.
Kilde: http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=50339
Kangoo Z.E - elektrisk varebil med 270 km rekkevidde
Med 33 kWh-batteriet øker oppgitt rekkevidde etter NEDC-standarden til 270 kilometer. Dette er omtrent 10 mil lengre enn konkurrentene Citroën Berlingo Electric og Nissan e-NV200 akkurat nå.
– Vi har hatt uavhengige tester som har vist at gjennomsnittlig kjørelengde på denne typen biler er rundt 10 mil i døgnet, altså under halve rekkevidden. Så, med mindre man har veldig spesielle behov, er det liten grunn til å ikke gå for elektrisk varebil, selv i distriktene, sier salgssjef for nyttekjøretøy hos Renault, Lars Ivar Hovland
Som elbiler flest gir jevn kjøring i rundt 60 km/t betydelig lenger rekkevidde enn stadige akselerasjoner og mye variasjon i hastighet.
Varm om vinteren
Nytt på den elektriske varebilfronten er at Kangoo Z.E. leveres med en varmepumpe i klimaanlegget. Varmepumpen forbedrer rekkevidden under kalde kjøreforhold ved å begrense bruken av elektriske motstander som forbruker både strøm og rekkevidde.
En dieseldrevet tilleggsvarmer er også standard hos denne batteridrevne franskmannen. Tilleggsvarmeren vil forlenge rekkevidden når det er lave temperaturer ute – og sørger for bekvemme temperaturer i bilen også under ekstreme værforhold.
Bagasjeromskapasiteten er på mellom 3 og 4 kubikkmeter og nyttelasten 650 kilo. Dermed er Renault Kangoo en relativt romslig modell innenfor dette segmentet.
Startpris Kangoo Z.E. toseter kr. 241.500
Mercedes-Benz skal tilby alle sine varebiler som elbiler.
De begynner med en elektrisk variant av modellen Vito, og følger opp med Sprinter. eVito er en mellomstor varebil, som i dieselutgave har et maksimalt lastevolum på 5,5 kubikkmeter i kompakt utgave.
Bilen skal også leveres i lang og ekstra lang utgave, med henholdsvis 6 og 6,6 kubikkmeter lastevolum. Høyeste lastekapasitet er 1073 kilo for den største modellen.
I 2019 kommer den store varebilen Sprinter, og deretter den lille «pizzabilen» Citan.
Mercedes-Benz eVito har en rekkevidde på 150 kilometer i henhold til den nye WLTP-normen med last, og vil under ugunstige vinterforhold med temperaturer ned til minus 30 grader Celsius, alltid ha en rekkevidde på minst 100 kilometer. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer. Bilen har en topphastighet på 120 kilometer i timen.
Norsk pris er fra 439.900 eks mva. Prisen inkluderer et rikholdig utstyrsnivå, som forventet i en premium-varebil. De første bilene som kommer i salg vil være låst til en fast forhåndsdefinert utstyrsspesifikasjon.
Den ultimate varebilen for urbane strøk
eVito vil være den ultimate varebilen for urbane strøk, og spesielt som arbeidsbil for ulike håndverkere. En TØI-rapport, som i 2016 hentet inn data fra de elektroniske kjørebøkene hos 115 lette varebiler i kommersiell trafikk, viste at 63,5 % av bilene ikke kjørte over 120 km pr dag, mens 37% aldri kjørte over 80 kilometer, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.
Fakta Mercedes-Benz eVito
Rekkevidde: 150 km (WLTP)
Nyttelast : 1000 kg
Lastvolum: 6,6 m3
Akselavstand: 5140 mm/5370 mm
Motoreffekt: 84 kW
Dreiemoment: 300 Nm
Batteri: 41,4 kWh
Toppfart: 80 km/t
(valgfritt 120 km/t)
Kilder: https://www.tu.no/artikler/alle-varebilene-fra-mercedes-blir-elektriske/412524
https://transportlogistikk.no/artikler/den-forste-elektriske-varebilen-fra-mercedes-benz/444690
Nissan oppgraderer den elektriske varebilen e-NV200, noe som betyr økt rekkevidde.
Den nåværende e-NV200 som kom i 2014 har en litium-ion-batteripakke på 24 kWh, og rekkevidden er oppgitt til 170 kilometer målt etter NEDC-standarden. Ladetiden er satt til fire timer.
Men dette er snart historie.
For nå kommer en oppgradert versjon som har fått en pakke på 40 kWh tilsvarende den i neste generasjon Leaf som er på tur, og dermed økes rekkevidden med hele 65 prosent. Det vil si at den nye modellen ruller i 280 kilometer ‒ 110 kilometer lenger enn dagens versjon.
Og det går ikke utover verken vekt eller lastekapasiteten som er på 4,2 kubikkmeter. Nissan opplyser at det tilsvarer to europaller eller opptil 701 kilo.
Men dette er fortsatt en varebil og ikke en racer. Toppfarten er satt til 130 km/t, mens 0 til 100 km/t rusler av gårde på 14 sekunder.
Kilde: https://bil24.no/oker-rekkevidde-pa-el-varebil/
Er det noe å spare på å bytte til elektrisk varebil?
Ja - mener Birger N haug, forhandler av bl.a Nissan varebiler! Det er mye penger å spare ved å tenke nytt og gå over til en elektrisk varebil dersom kjøremønster og strekning tillater det. Pr. i dag er det mange incentiver fra Staten ved bruk av elbil. Tar man med besparelsen på forbruk av drivstoff, blir totalen meget hyggelig for deg og din bedrift. En elbil gir deg besparelser på følgende områder:
- Drivstoff
- Bompassering
- Årsavgift
- Service
- Parkering
- Forsikring
I tillegg er det, slik reglene er i dag, 40 % firmabilbeskatning. Det vil si at du halverer kostnaden med en elbil som firmabil.
Under vises en enkel modell med potensiell besparelse pr år. Den er basert på 230 arbeidsdager, forbruk dieselbil på 0,9l pr mil i snitt og dieselpris på 13,5,- pr liter. Det er rushtidsavgiften på dieselbiler i Oslo som er utgangspunktet for bompengesatsene.
MERK at forsikring, årsavgift og service gir deg en besparelse på toppen av det som fremgår av tabellen. I snitt utgjør dette ca 6.500,- i tillegg (årlig). I tillegg vil man også kunne spare på parkering i mange kommuner.
Forbruk strøm må trekkes fra besparelsen.
KM PR ÅR |
DRIVSTOFF |
BOM X1 |
BOM X2 |
16.000 |
19.400,- |
32.970,- |
46.540,- |
20.000 |
24.300,- |
37.870,- |
51.440,- |
25.000 |
30.375,- |
43.954,- |
57.515,- |
30.000 |
36.450,- |
50.020,- |
63.590,- |
*Det er mange variabler og modellen er veiledende.
Kilde: https://www.bnh.no/elektrisk-varebil/
Utfordrende rekkevidde
Den potensielle gevinsten ved å velge elektrisk varebil kan være stor, for både lommeboka og miljøet. Stadig mer ambisiøse utslippskrav gjør dessuten at andelen kjøretøyer med nullutslipp må opp. Den største utfordringen er knyttet til rekkevidde.
Markedet for elektriske varebiler har vært dominert av fire modeller: Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Renault Kangoo.
– Det norske varebilmarkedet skriker etter elektriske varianter med god rekkevidde, sier Ståle Frydenlund, Seniorrådgiver for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening
– Selv om de holder i massevis for manges bruk, særlig i nærdistribusjon, er fellesnevneren for disse fire modellene at de har begrenset rekkevidde. Det kan igjen medføre tapte arbeidstimer, og da spesielt for håndverksbedrifter som er storforbrukere av varebil i hverdagen.
Kilde: https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/neste-arbeidsbil-vaere-elektrisk/
Bra for miljøet!
Små og store varebiler står for 15 prosent av Oslos CO2-utslipp. Beet Kantiner er ikke lenger en del av statistikken.
– Jeg har jobbet i selskapet i ti år. Overgangen til elektriske varebiler har vært uproblematisk. Jeg har ikke hatt noe trøbbel med lading så langt, sier Zabihullah Akbari. Bilen hans har en lasteverdi på 400 kilo og er fylt av kjølebeholdere med mat.
– Vi tok et valg i 2015 og siden da har vi bare hatt elbiler. Nå har vi tre elektriske varebiler og en personbil, og vi har ikke angret et sekund, sier partner i Beet, Erland Ødegården.
– Man må selvsagt tilpasse kjørestilen – forbikjøring i oppoverbakker går ikke. Men vi har hatt bilene i over 2,5 år nå, og 19 av 20 dager i måneden kjører vi uten lading, selv om vinteren, sier Ødegården.
En ny undersøkelse som Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjort på vegne av Klimaetaten viser at hele 15 prosent av Oslos klimagassutslipp kommer fra små og store varebiler. Det er mer enn Oslo kommune har vært klar over.
– Små varebiler står for en større andel av utslippene i Oslo enn vi har trodd. Men det er faktisk gode nyheter for oss, sier direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen.
Det begrunner hun med at bedriftsvarebiler skiftes ut langt oftere enn privatbiler, og at det allerede finnes elektriske modeller av de små varebilene som står for hoveddelen av utslippene.
– Snart kommer denne bilmodellen med 100 km lenger rekkevidde. Da er det ikke noen unnskyldning lenger, sier Ødegården.
Kilde: https://www.klimaoslo.no/2018/04/03/varetransporten-kan-kutte-utslipp/
De slipper ut mye CO₂, ikke så rent lite NOx og lokal forurensning. Nå vil Oslo kommune elektrifisere varebiler og drosjer med ny støtteordning.
Hjelpen kommer i form av en tilskuddsordning til ladeinfrastruktur på jobben og hjemme, for dem som trenger å fulladet bil fra tidlig om morgenen. Tilskuddsordningen lanseres i september 2018.
Her kan du søke om støtte: www.enova.no
– I Oslo står vare- og nyttetransporten for nesten 20 prosent av CO₂-utslippene, og byrådet ønsker med denne ordningen å støtte næringsdrivende som går foran og velger fremtidens utslippsfrie løsninger, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg.
Det utføres ifølge Klimaetaten cirka 50.000 vareleveranser i sentrum hver dag, av over 70.000 registrerte varebiler. Over 40.000 varebiler er registrert i Akershus, i stor grad kjøres disse i Oslo.
Bare to prosent av varebilene i Oslo er elektriske.
– Lite realistisk
At det kan ta en halv arbeidsdag å lade en elektrisk varebil eller drosje, vil begrense hvor attraktiv støtteordningen er, hevder næringen.
– Det er ikke realistisk å bytte ut varebilparken over natten. Dette kan sikkert fungere fint for de bilene som har faste og forutsigbare ruter innenfor det sentrale østlandet, men for mange er ikke tiden inne. En stor del av transportbransjen er avhengige av den fleksibiliteten som diesel- og bensinbiler tilbyr med tanke på kjørelengde og leveringssted, men støtteordninger er bra, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.
Det er mange håndverkere og andre som har bilen hjemme over natten og som nå kan få støtte til å lade hjemme. De vil ha stor nytte av dette. Vi jobber med å anlegge flere hurtigladestasjoner, men det er et annet prosjekt enn denne støtteordningen, sier Heidi Sørensen, Direktør for Klimaetaten.
Så mye får du
Bedrifter som skal søke tilskudd, må dokumentere at de eier eller planlegger innkjøp av elektrisk varebil. En drosjesjåfør eller håndverker kan søke om 10.000 kr i støtte til å installere et ladepunkt hjemme, mens en bedrift kan få tilskudd til ladeinfrastruktur.
Hver bedrift kan få 15.000 kroner til hvert muliggjorte ladepunkt, begrenset til 10 punkter per bedrift. Det er ingen totalramme, søknadsfrist eller førstemann-til-møllen-prinsipp i støtteordningen, men en velbegrunnet søknad må ligge til grunn for at man får innvilget støtte.
Miljødirektoratet har innført en ny vrakpant som gir 13.000 kroner ekstra om man erstatter en fossil varebil med en elektrisk.
Ladekrise
Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, applauderer tiltaket.
Men hun påpeker:
– Det er dessverre helt sprengt på de offentlige ladestasjonene i Oslo, så det er ikke lett å belage seg på å kun bruke disse. Det er spesielt vanskelig for næringsdrivende som er avhengig av bilen hver dag.
– Det er stort press på de offentlige ladestasjonene. I 2017 fantes det kun ett ladepunkt per ti elbiler i Oslo. Vi forstår at det er vanskelig for dem som skal drive business. Dersom flere kan lade hjemme, blir det også mindre press på de offentlige ladestasjonene, sier direktør for Klimaetaten, Heidi Sørensen.
Penger fra staten for kjøp av el-varebil
Med opptil 27 mil rekkevidde har den nye utgaven av el-varebilen Renault Kangoo Z.E. blitt en suksess.
Nå kan den bli enda mer populær. Regjeringen har nemlig bestemt at du skal få 13 000 kroner i tilskudd dersom du vraker din gamle varebil og kjøper en elektrisk varebil. Renault Kangoo Z.E. vil da komme ned i rundt 250 000 kroner. Legg til fri bompassering, halv firmaskatt og null i dieselkostnader, er det mange kroner å spare for bedriftene.
– Med fire kubikkmeters lasterom og 50 prosent forlenget rekkevidde, er Kangoo Z.E. blitt en meget aktuell varebil for næringslivet. Den har lengst rekkevidde blant dagens el-varebiler, sier Tom Gøytil, salgssjef hos Motor Forum i Sørlandsparken.
Det statlige tilskuddet utbetales av biloppsamlere, på samme måte som vrakpant.
Lav rekkevidde og lang ladetid er en vesentlig grunn til at bedrifter har vært skeptiske til elektriske varebiler. Men snart vil det komme flere modeller med lengre rekkevidde. Nissan e-NV200 varebil med ny batteripakke og 280 kilometers rekkevidde er en av dem. Og flere merker vil garantert følge etter.
https://bilogmotor.blog/2018/05/24/penger-fra-staten-for-a-kjop-el-varebil/
Ønsker du å vite mer om hva du bør huske på når du skal kjøpe ny varebil - last ned guiden vår her: