Har du husket varetelling i varebilen?

Av Anders Romberg 18. desember 2018

Allsidig Elektro på byggeplassSom håndverker driver du også med salg av varer, og du har sikkert en del varer liggende både i bilen og på lager når du skal avslutte regnskapsåret. Husk at det er viktig å ha kontroll på verdien av varelageret slik at regnskapet blir korrekt for perioden.

Dårlig oversikt i varerommet

Mange håndverkere har et stort varelager i arbeidsbilen som det er avgjørende å ha kontroll over for å få et så korrekt regnskap som mulig når året skal avsluttes. Jeg vet at mange dessverre slurver med varetellingen i varebilen sin. Dette skjer ofte fordi de ikke har oversikt over materiellet sitt eller fordi de faktisk glemmer at de har et varelager av betydning liggende i varerommet. For at du skal ha full oversikt over varelageret krever det at du har en innredning som tillater dette, samt at du har orden i sysakene.

Start det nye året med en innredning som gir deg full oversikt

Å starte det nye året med et ryddig varerom kan være en smart ting å gjøre - det gir en ekstra god start etter ferien. Hvis du i tillegg investerer i litt ekstra tilbehør, tilpasset din yrkesgruppe, vil det garantert bli enda mer motiverende å komme i gang etter juleferien.

Er du usikker på hvilken type varebilinnredning som passer deg? Ta testen vår her og finn det ut på 1-2-3.

Hvilken innredning passer best for deg?  TA TESTEN 

Årets nyttårsforsett

2019

Her er et bra nyttårsforsett alle håndverkere vil være tjent med:
Jeg skal bli flinkere til å alltid ha en ryddig og strøken varebil. Jeg skal gi kundene mine et inntrykk av at nettopp jeg har orden i sysakene. At jeg er den typen håndverker som vet hva jeg driver med og alltid gjør en god jobb.

Hva innebærer en varetelling?

Du skal fradragsføre kostnaden ved kjøpet av en vare først når den selges. Hvis du har fradragsført varene du ennå har på lager vil dette gi et kunstig lavt resultat i perioden. Neste periode vil du kanskje selge disse varene, og da vil resultatet i denne perioden bli høyere enn det faktisk er. Det er derfor viktig å gjøre en varetelling i forbindelse med avslutning av en periode, hvis du har varer av betydning på lager.

Varetellingen bør foregå så nært opp til avslutningsdatoen for perioden som mulig. Dersom du teller varelageret før avslutningsdatoen (mest vanlig 31.12), må du huske å trekke fra varer solgt og legge til varer innkommet mellom telling og 31.12 . Dersom du teller etter 31.12, må du trekke fra varer som er kjøpt inn og legge til varer som er solgt mellom 31.12 og telling. Hvis du ikke har et lagersystem som ivaretar dette kan det fort bli utfordrende å få tellingen rett. Forsøk derfor å få gjort varetellingen så nært som mulig opp mot avslutningsdatoen.
Kilde: Altinn

Rydder du bilen hver gang før et kundebesøk?

Rot og ryddig bil NY

Hjemme rydder vi huset før vi får besøk. Det gjør vi fordi vi ønsker å skape et godt inntrykk. Det er helt naturlig fordi vi bryr oss om hva andre tenker når de kommer hjem til oss. Den siste haugen med aviser på stuebordet eller sokkene på baderomsgulvet finner sin rette plass. Gjør du det samme når du skal på kundebesøk?

Innred bilen på samme måte som huset ditt

Mange varerom er dessverre ikke planlagt på samme måte. Tradisjonelle bilinnredninger med hyller på sidene er opprinnelig tenkt som verkstedinnredninger, og gir deg ikke den oversikten og fleksibiliteten du trenger. Mitt råd er at du tar en nærmere titt på ekstra høyt dobbelt gulv, eller Smartfloor. Dette er en løsning der alt av verktøy og materiell får plass under gulvet, noe som gir deg full oversikt over alt du har med deg i bilen. I tillegg har du alltid et stort og ledig gulv til transport av større varer.

Last ned vår gratis e-bok om varebilen roller og les mer om innredninger. Kanskje du lærer en ting eller to: 

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ

 

Temaer: Kjøpe varebil, Dobbelt gulv, Varelager i varebilen, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport, flåteansvarlig, bilansvarlig


Anders Romberg's photo

Av: Anders Romberg

Anders har lang erfaring fra reklame- og designbransjen og jobber som konseptutvikler ved Loyds. I løpet av karrieren har han drevet eget reklamebyrå og vært båtbygger. Nå er han med å forme nye produkter og er spydspissen i Loyds satsning innen prosess- og produktinnovasjon.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg