Lytter du til dine ansatte ved valg av bilinnredning?

Av Eirik Lier 4. desember 2018

Allsidig ElektroEr det riktig at innkjøper eller daglig leder, som kanskje ikke har kjørt servicebil de siste 5-10 årene, skal bestemme hva som er den beste varebilinnredningen? Jeg mener det er veldig viktig at den som sitter på pengesekken lytter til brukerne av servicebilene når det komme til valg av riktig varebilinnredning.

Vi som selgere av bilinnredning møter dessverre alt for ofte håndverkere som må ta opp kampen med daglig leder, eller som føler seg tvunget til å velge en innredning som ikke er optimal.

Det er selvfølgelig viktig å være prisbevisst når du skal kjøpe varebilinnredning, men ikke la deg lure av det du tror er en «lav pris». En lavt priset innredning kan kanskje gi deg en god følelse i kjøpsøyeblikket, men det kan bli en dyr erfaring hvis du ikke har valgt en løsning som tilfredsstiller dine ansattes behov. 

Velg en innredning som passer til jobben dine ansatte skal utføre!

Varebilinnredning er ikke bare varebilinnredning! Mange innkjøpere tenker at «to hyller bak i bilen» er sikkert godt nok for mine ansatte, uavhengig om de er snekkere, rørleggere eller elektrikere. I noen tilfeller kan det kanskje gjøre jobben, men de aller fleste servicebiler krever nøye planlegging og gjennomtenkte innredningsløsninger. Husk at servicebilen er både kontoret og verkstedet til dine ansatte, og som på alle arbeidsplasser er det viktig at innredningen og verktøyet er tilrettelagt nettopp deres yrke. Du frakter ikke sykkelen i skiboksen og du praktiserer ikke som tannlege i et sauefjøs!

Derfor må du lytte til dine ansattes ønsker og behov. Det er håndverkene som virkelig kjenner på kroppen hva som fungerer og hva som ikke fungerer i arbeidsdagen.

Ergrelsen over den dårlige kvaliteten

Husk at ”ergrelsen over den dårlige kvaliteten varer mye lenger enn gleden over den lave prisen” Man får billige batteridriller fra 199,- og opp til kvalitetsdrillene som koster 10.000,-. Begge heter drill men spørsmålet er om den til 199,- gjør jobben? Det er ingen proffer som kjøper driller på Nille! Slik er det også med bilinnredninger. Skal store deler av arbeidsdagen bestå av boring og skruing må verktøyet være egnet for oppgaven.

Hvis vi ser på horisontaldelte innredningsløsninger finnes det tilbydere som har laget skuffene litt større, men de er både trange og underdimensjonerte. Andre derimot, har laget robuste proffløsninger for tøft bruk fra starten av. Sjekk mer enn bare pris, husk nyttelast, hva kan du laste i skuffene og ikke minst hvor dype de er. Du vil ikke ha skuffer der du ikke får plass til alt du trenger, slik at du likevel må montere ekstra hyller oppe på gulvet – da er du like langt!

Her kan du lese mer om hva varebilinnredning egentlig koster

Effektivitet

Det sier seg nesten selv, men vi kan ikke si det nok! Effektivitet er gull verdt. Å holde orden på utstyr, verktøy og deler har en innvirkning på både inntekt, tid og kvaliteten på arbeidet som blir utført. Det er derfor svært viktig at varebilen din er godt rustet for en effektiv arbeidsdag. 

Elektrikerbil med mann og kran

Tid er penger  

Målinger har vist at man kan fakturere for ekstra timer i løpet av en arbeidsdag hvis håndverkeren har mer orden og bruker mindre tid på leting etter utstyr i bilen.  Det vil si at hvis du ikke velger å ta hensyn til en innredning som effektiviserer arbeidet, kan det koste deg penger hver eneste dag, hvert eneste år. 

La oss si at en håndverker jobber 48 uker i løpet av et år. I løpet av dette året bruker han i gjennomsnitt 20 minutter om dagen til å lete etter utstyr og verktøy. 20 minutter om dagen vil si cirka 150 kroner, hvis vi tar utgangspunkt i en håndverkerpris på 450 kroner i timen. Håndverkeren jobber 5 dager i uka. Velger du å kjøpe en innredning av kvalitet, som løser dette «leting etter verktøy i 20 minutter»-problemet, kan du spare cirka 36.000 kroner i året. Var virkelig bilinnredningen så dyr, når det viser seg at du kan spare inn kostnaden på det ene året?

450 kr / 3 = 150 kr x 5 dager x 48 uker = 36000 ,-

 

Last ned vår gratis guide til kjøp av varebil:

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ

 

Temaer: Økonomi, Pris, Kjøpe varebil, Orden, Dobbelt gulv, Varelager i varebilen, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport, flåteansvarlig, flåte, bilansvarlig, kontor i bilen


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg