Nyttelast og varebiler: Hvorfor du bør ha et lavt tyngdepunkt i bilen

Av Eirik Lier 6. juli 2021

shutterstock_1907689891

Håndverkere som kjører rundt med tung last, bør sentrere tyngdepunktet så lavt som mulig. Alternativet er økt risiko for trafikkulykker og livsfarlige situasjoner.

Håndverker- og arbeidsbiler er ofte lastet tungt. Både verktøy, materialer og annet utstyr skal regelmessig fraktes til og fra oppdrag, og det er ikke uvanlig at håndverkere kjører rundt med flere hundre kilo last i varerommet.

Tung last er ofte uunngåelig, men lasten må sikres og oppbevares riktig. Hvis ikke kan det fort gå ut over trafikksikkerheten. Studier viser nemlig at kjøreegenskapene til tunge kjøretøy endrer seg med vekten til og plasseringen av lasten, og at et høyt tyngdepunkt i bilen øker risikoen for velt når man er ute og kjører.

Bare tenk deg at du har vært ute på et oppdrag, hatt litt dårlig tid og vært litt slurvete med hvordan du har stablet verktøyet og utstyret før du kjører hjem. Hvis lasten skaper et høyere tyngdepunkt i bilen, så vil du fort oppleve at et høyt tempo gjennom svingene i rundkjøringen ikke føles spesielt trygt.

SJEKKLISTE: Slik laster du sikkert og riktig

Nyttelast og tyngdepunkt i arbeidsbiler

Forsvarlig sikring av lasten i vare- og arbeidsbilen er helt kritisk for håndverkere som ønsker å ivareta både sin egen og andres sikkerhet i trafikken. Og en forsvarlig sikring av lasten handler først og fremst om hvordan du håndterer nyttelasten i varebilen, slik at du får et så lavt tyngdepunkt som mulig.

Nyttelast refererer til den vekten du kan laste i varebilen i tillegg til bilens egenvekt. Det vil si alt du har med deg av verktøy, utstyr og materialer (nyttelast), i tillegg til bilens og førerens vekt (egenvekt). Vi har skrevet mye om nyttelast, og andre relaterte begreper, tidligere (for eksempel her og her), hvis du trenger å lese deg opp litt ekstra.

Poenget er at denne nyttelasten bør lastes slik at tyngdepunktet i bilen blir så lavt som mulig. Den viktigste grunnen til dette, er at det vil øke stabiliteten til bilen. Jo lavere lasten ligger, desto bedre blir stabiliteten og styreevnen til bilen.

Hvorfor et lavt tyngdepunkt i arbeidsbiler er viktig

Det burde være ganske klart til nå: Alle håndverkere som ønsker å ivareta trafikksikkerheten og komme seg helskinnet hjem fra arbeidsdagen bør gjøre det de kan for å sikre et lavt tyngdepunkt i vare- og arbeidsbilen. Husk at jo høyere tyngdepunkt du har i bilen din, desto større sjanse er det for at den velter når du er ute og kjører på veien. Og som varebilsjåfør har du fra før større risiko for velt enn for eksempel en personbil.

Men bedre trafikksikkerhet er ikke det eneste et lavt tyngdepunkt er godt for. Nettopp fordi et høyt tyngdepunkt krever at man kjører mer forsiktig enn vanlig, ser vi at det ofte øker forbruket av bremseskiver og fjærer. Et lavt tyngdepunkt kan altså også ha økonomiske fordeler, fordi slitasjen på disse bildelene blir mindre.

Samtidig ser vi at håndverkere som fokuserer på å få et lavt tyngdepunkt i bilen, ofte får et mer ryddig varerom. En forsvarlig sikring av lasten er ofte synonymt med et oversiktlig, ryddig og organisert varerom, fordi det tvinger deg til å ta stilling til hvor verktøy og utstyr bør plasseres.

Slik skaper du et lavt tyngdepunkt i arbeidsbilen

Skal du oppnå et lavt tyngdepunkt i varebilen, må du først og fremst sørge for at du aldri overstiger varebilens tillate nyttelast. Det er verken lovlig eller trygt.

Når du er sikker på at du ikke laster tyngre enn det du har lov til, bør du tenke gjennom hvordan du laster i varerommet ditt. Har du en gjennomtenkt tilnærming til hvordan du lagrer verktøy og utstyr i varerommet? Sikrer du at det tyngste verktøyet og utstyret alltid blir lagret lengst ned i bilen? Har du en bilinnredningsløsning som gjør at du kan fordele vekten på en balansert og god måte i varerommet?

Hvis svaret er nei på disse spørsmålene, bør du revurdere lastemetodene og -mulighetene i varerommet ditt. I mange tilfeller vil det lønne seg å undersøke varebilinnredningsløsninger som gir deg mulighet til å plassere tungt verktøy lengst ned i bilen, jevnt fordelt over hele varerommet fra skillevegg til bakdør.

Dobbeltgulv er spesielt gunstige i denne sammenhengen. Dette er en skuffeløsning som plasseres på gulvet på varebilen, som gjør at du kan plassere verktøy og materiell i skuffene og på den måten få plassert tungt utstyr lavt i bilen. Når det gjelder lavt tyngdepunkt, er dobbeltgulv ganske så overlegent andre innredningsløsninger for varerommet.

Det finnes flere dobbeltgulv på markedet, og alle er ikke like. Hvis du vurderer et dobbeltgulv for å oppnå et lavt tyngdepunkt i bilen din, bør du sikre at løsningen også utnytter arealet og plassen i varerommet på best mulig måte. Da trenger du ikke ofre deler av lagringsplassen din.

Uansett hvilken løsning du velger, bør målet alltid være å sikre et lavt tyngdepunkt i arbeidsbilen. Sikkerheten til deg og dine medtrafikanter er avhengig av det.

LAST NED SJEKKLISTE: Slik laster du sikkert og riktig

Temaer: Sikkerhet, Last, laste sikkert


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er markedsdirektør og har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Kommentarer

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg