De fleste bedrifter som driver innenfor fire vegger har et klart forhold til produktivitet og kontinuerlig forbedring. Jo større virksomheten er, jo bedre er det ofte. Toyota sine prinsipper er mer eller mindre kjent for folk i industrien, og det første man gjerne introduseres for er prinsippet 5S.
5S er enkelt og omtales gjerne som den Visuelle arbeidsplassen. Det virker som dette er ukjent for mange innen byggeindustrien. Til tider kan det heller virke som man bruker prinsippet ”ute av syne, ute av sinn”. Har du strøkne servicebiler hvor alt har en fast plass? Da kan du stoppe lesningen her. Har dere potensial for forbedring så les gjerne mer i artikkelen under.
Som en del av den kontinuerlige forbedringen i industrien benyttes som kjent forskjellige teorier for å analysere og organisere forskjellige funksjoner og prosesser på en arbeidsplass. Målet er å eliminere sløsing, feil og skader. En del av disse teoriene mener vi burde vært en naturlig del av en håndverkers hverdag og arbeidsplass. Disse teoriene har mange fine forkortelser som SMED, Poka Yoka, 5S, Kanban, etc.
Totalt er det 20 populære prinsipper, eller teorier om man vil, som benyttes. To av de vi mener burde være en naturlig del av hverdagen til en håndverker er 5S og Kanban. Dette er nok begreper enkelte har hørt om, men hva dette betyr i praksis for bilen og for arbeidsplassen er uklart for mange.
Noen av de viktige rollene bilen din har er:
Gjennom intervjuer av håndverkere og egne opplevelser vet jeg at man til stadighet kommer i en situasjon hvor man ”går tom” for en eller annen forbruksartikkel. Dette utløser tungvint jobbing eller i verste fall at man må dra og handle mer materiell. Årsakene kan være forskjellige, men ofte har man glemt å etterfylle når man var innom byggevarehandelen fordi man ikke var klar over hvor mye man hadde igjen.
Det enkleste systemet som noen bedrifter benytter er ”toboks”systemet. Man har for eksempel festemateriell i to bokser. Når én boks er tom så settes den et fast sted så man ser at det må handles mer når man er innom byggevaren. I en servicebil kan kanskje dette løses enda mer elegant med et Kanban kort som ligger på plassen der varen står. Når man når nivå for etterfylling tar man med kortet, som det for eksempel står byggeskum på, og legger i en boks på dashbordet. Får man inn denne rutinen vil man alltid sjekke kortene og se om det er noe som er glemt under besøket hos grossist eller byggevarehandelen i løpet av uken.
Begrepet er en forkortelse for de 5 begrepene:
Tanken er at man skal lage en arbeidsplass som man ved første øyekast ser om «er i orden». Når vi første gang jobbet sammen med Toyota Motor Corporation sin avdeling for leverandørutvikling, fikk vi oss en aha-opplevelse. De tilbød seg å veilede oss i prosessen med å strukturere fabrikken. Som gjenytelse måtte vi sette av tilstrekkelige ressurser og sende rapport hver 14 dag.
Ivrig som vi var takket vi ja til det og gikk i gang med arbeidet. Når rapporteringen skulle starte sendte vi over mål, planer om tiltak og noen bilder. Etter første rapport sa de «ord har ingen verdi, det du ikke kan fortelle med bilder har ingen verdi for oss, det vi ønsker er bilder tatt fra samme vinkel hver 14 dag så vi kan se at arbeidsplassen er i orden»
Tenk deg hvilket press du legger på deg selv, hvis du i stedet for å fortelle om alt du tenker å gjøre eller har gjort, med ord, må fortelle hvordan det ser ut med bilder? Det skal litt mer til å vise et bilde hver fredag av at servicebilen er strøken enn å fortelle det med ord!
Når det er gjort riktig sier Toyota at selv om du ikke kjenner faget eller arbeidsplassen skal du kunne se om alt er i orden på arbeidsstasjonen. Derfor blir man nødt til å starte med fundamentale saker som at alt har en fast plass, at ting er på plass, at ting er i orden. Vedlikehold og renhold av utstyr er i tråd med rutinene, og at man har det man trenger av forbruksmateriell og reservedeler for å jobbe sikkert og effektivt.
Man ser ofte deler av disse prinsippene i bruk på enkle ting som renhold på toaletter og annet som krever løpende vedlikehold med mange folk på jobb. Der er det definert hva som skal gjøres til hvilken tid og det kvitters ut på vaktlisten. Ser man at det ikke er kvittert, så ser man med en gang at man ikke er à jour.
Les også blogginnlegget: 11 gode tips til organisering av varelager og verktøy i servicebilen.
I en fabrikk kategoriseres verktøy etter hvor hyppig man trenger det, plassering og nivå på en slik måte at man alltid ser om ting er på plass.
Men 5S kan også overføres til din servicebil:
Å ta i bruk disse Kanban og 5S vil bidra til at du forbedrer din lønnsomhet, trivsel og ikke minst vil du fremstå som troverdig og ryddig ovenfor kunder og arbeidsgiver.
Etter utallige møter med håndverkere de senere årene ser vi viktigheten av å velge riktig innredning.
Vil du lese mer om smarte løsninger, last ned vår gratis e-bok for mange gode tips om varebilens roller.