Loydsbloggen

Slik forbereder du varerommet når ny bilinnredning skal monteres

Skrevet av Eirik Lier | 24. februar 2021

Når det er tid for å kvitte seg med det gamle og montere ny varebilinnredning kan det være lurt å gjøre noen forberedelser. Det er jo fint om varerommet er gjort klart for den nye innredningen som skal på plass. Hele monteringsprosessen kommer til å gå raskere og enklere hvis du har en plan.

Vi mener at en varebilinnredning er en nødvendighet dersom du ønsker å holde en form for orden og system i varebilen. Likevel er det ikke en selvfølge at man får full kontroll på tingene sine selv om man har en innredning, man trenger nemlig å lage seg et godt organiseringssystem som man enkelt kan holde fast ved.

Så, hvordan gjør du det? Jo, ved å bruke innredning slik at du plasserer verktøy og varelager på en oversiktlig måte og gi alle ting en fast plass. Hvis du skal montere en innredning for første gang, eller bare bytte til en ny, er dette et utmerket tidspunkt for å lage et godt system.

Her skal du få noen tips til hvordan du forbereder deg før ny bilinnredning skal inn i varerommet...

1. Sorter redskapene dine

Vi vil først og fremst anbefale deg å tømme varerommet helt, og gjøre en skikkelig opprydning i alt som lå der inne. Her snakker vi ikke om noen liten grovrydding...

Alternativ A: Ta ut hvert eneste lille redskap/verktøy/materiell og del alt inn i 3 "hauger". Hver haug representerer hvor ofte denne tingen brukes. Det som brukes hver dag skal for eksempel plasseres i samme gruppe.

Alternativ B: Om du vet at du bruker alt som befinner seg i varerommet ganske ofte, så har du kanskje en liten utfordring ved alternativ A. Ta fremdeles ut alt fra varerommet, og del dem inn i hauger basert på bruksområde. Det kan være smidig å ha de tingene du ofte bruker til samme typer oppdrag nærme hverandre i innredningsløsningen.

Et tips er også å tenke på om det er noe du bruker plass på i varerommet ditt, som du egentlig ikke behøver å ha med deg på daglig basis. Ta samtidig også en sjekk over om noen ting kanskje bør fornyes eller byttes ut.

2. Rengjør varerommet

Når du først har en gylden anledning så er det bare å kjøre all in med rengjøringen. Det er aldri feil med er ren og pen varebil, så det er bare å finne frem vaskebøtta. Når varerommet er renset for utstyr er det ingen sak å overvinne skitten som har lagt seg på gulvet. I samme slengen kan du gjøre rent alle redskapene dine også, så holder de lenger.

3. Plasser smart i varebilinnredningen

Når du nå har en ren og pen varebil, og alle tingene dine er sortert etter kategorier som er fornuftige for deg, kommer du til den siste prøven: Plasser alt på faste plasser i et smart system i den nye innredningen din. 

Forhåpentligvis har du valgt en varebilinnredning som er riktig utformet til å passe din arbeidsdag og utstyret du må ha med deg hver dag. Har du tenkt på dette da du valgte innredning så blir siste steget mye enklere.

Det vi mener med å "plassere smart" er at du alltid skal plassere det du bruker oftest på de stedene i varerommet som er lettest tilgjengelig for deg. Men, det er også viktig å ikke glemme sikkerhet. Siden vi er spesialister på dobbelgulv vil vi alltid anbefale denne oppbevaringsmetoden - fordi dobbelgulvet lar deg plassere alt fra verktøykofferter til mindre materialer trygt under gulvet så du reduserer løse gjenstander, samtidig som du får en jevn vektfordeling og lavt tyngdepunkt i hele varerommet.

Tips: Legg tunge gjenstander lengst ned mot gulvet og så nærme skilleveggen du klarer for økt sikkerhet.

Når varebilinnredningen er på plass, plasser smart og sørg for at hver minste lille ting har en fast og gjennomtenkt plass. Da blir det lettere for deg å holde det ryddig og hele tiden ha full oversikt over varerommet.

Hvis du vil ha en guide med 5 tips for orden i varerommet, kan du laste ned denne her: