Tømrerens guide til et ryddig og organisert varerom

Av Lars Bjørbæk Iversen 14. september 2021

IMG_0443-1

Er du tømrer og lei av at du bruker mye av arbeidsdagen din på å lete etter utstyr og verktøy i et rotete varerom? Her får du tipsene du trenger for å holde orden i varebilen.

Et ryddig og oversiktlig varerom kan spare deg både for frustrasjon, tid og penger hver eneste dag.

Bare tenk over hvor mye tid til verdiskapende arbeid du mister hver arbeidsdag fordi du må grave og lete etter utstyr i et uoversiktlig varerom, der ingenting har sin faste plass og alt er stablet hulter til bulter.

Bare føl på hvor irriterende det er de gangene du har kjørt langt og lenge til et kundeoppdrag og ankommer bare for å finne ut at du mangler helt nødvendig materiell for oppdraget.

Og bare kjenn på frustrasjonen som oppstår de gangene du har vært innom grossisten og kjøpt utstyr eller materiell som det viser seg at du allerede hadde i varerommet, bare begravet under et hav av annet utstyr og verktøy.

Klarer du å ivareta oversiktligheten i varerommet, unngår du disse irritasjonsmomentene og vil sannsynligvis kunne spare både tid og penger utelukkende på grunn av en økning i produktivitet og effektivitet. Ikke trenger du å bruke lang tid på å finne utstyret du trenger og ikke må du ta unødvendige turer innom grossisten eller byggevarehandelen.

Men god orden i varerommet er lettere sagt enn gjort. Det krever innsats, planlegging og regelmessig oppfølging, fremfor lettvinte, raske og enkle løsninger. Hvor lett er det ikke bare å slenge verktøyet inn i varerommet etter en lang arbeidsdag? Det er selvsagt fristende, men skaper mye unødvendig ekstraarbeid over tid.

Last ned: 5 konkrete tips for 5S i varebilen

Enkle «quick fixes» for tømrere som trenger mer orden i varerommet

Heldigvis er det mye du kan gjøre for å skape et ryddig og oversiktlig varerom og dermed forenkle og effektivisere arbeidsdagen din. Mange av grepene du kan gjøre er også ganske så enkle, som disse:

  • Bruk gulvbokser til å lagre lengre utstyr, som spett, vater og rettholt. Da unngår du at utstyret sklir rundt på gulvet under transport og du finner lett utstyret igjen neste gang du trenger det.

  • Bruk gjennomsiktige plastbokser til å lagre diverse materialer, fremfor pappesker, plastposer eller annet materiale som gjør det vanskelig å se hva du har lagret i varerommet.

  • Bruk en gummimatte på gulvet i varerommet. Slike matter forhindrer at utstyr som ikke er lagret i bokser og oppbevares direkte på gulvet, ikke beveger seg rundt når du er ute og kjører.

  • Gjør det lettere for deg selv med god belysning i varerommet, og installer led-lamper med betydelig styrke.

  • Få gardintrappa vekk fra gulvet. Gardintrappa er helt nødvendig, men også veldig plasskrevende og ofte i veien for andre verktøy og varer. Installer en stigeholder i taket, som får den ut av veien, men samtidig gjør den lett tilgjengelig når du trenger den.

Følger du disse rådene, tror vi at du du ganske raskt vil oppleve en merkbar reduksjon i frustrasjon og økning i effektivitet i løpet av arbeidsdagen. Det er verdt å teste!

Les også: Tilpasset bilinnredning - Slik slipper du å rydde varerommet

5S: For tømrere som virkelig vil få et godt system

De ovennevnte rådene er gode, men hvis du virkelig vil få orden i sysakene, bør du vurdere å implementere 5S i varebilen.

5S er et rammeverk som er designet for å skape orden, system og trivsel på arbeidsplassen. Rammeverkets ledestjerne er å skape en arbeidsplass der alt er strukturert på best mulig måte, slik at man unngår sløsing av både tid og ressurser.

Selv om 5S har sine røtter hos produksjonsbedrifter, kan rammeverket fint implementeres på alle arbeidsplasser – inkludert i varebilen. Om vi tilpasser rammeverkets 5 S-er til tømrerens varebil, kan det se ut på følgende måte:

  • Sorter: Det første du må gjøre, er å få oversikt over varerommet ditt. Hva må du alltid ha med deg ut på oppdrag, og hva kan du vanligvis la ligge igjen? Sorter alt utstyret ditt i én av tre kategorier: (1) det utstyret du bruker ukentlig, (2) det du bruker månedlig og (3) det du bruker årlig.

  • Systematiser: Det neste steget er å gi alt utstyr og materiell sin faste plass i varerommet. Plasser det du bruker sjeldent lengst inne i varerommet og det du ofte bruker i armlengdes avstand. Her blir mange av de ovennevnte tipsene fort aktuelle.

  • Skinne: Straks utstyret er sortert og systematisert i varerommet på en måte som passer din arbeidshverdag, bør du sikre at varerommet til enhver tid er ryddig og rent. Pass på at gulv og utstyr rengjøres regelmessig, slik at bilen ser presentabel ut og utstyret holder lenger. 
  • Standardiser: Dette punktet har som mål å sikre at de tre anbefalingene over følges over tid. Ofte er det tilstrekkelig å henge opp et bilde av hvordan varerommet skal se ut når det er i best mulig stand. Da får du jevnlig en påminnelse av hvordan arbeidsdagen kan se ut når du er i ferd med å skli ut.

  • Sikre: Det siste punktet kommer som en forlengelse av det forrige, og handler om at du tillegger deg rutiner som gjør at 5S-rammeverket opprettholdes samtidig som du kontinuerlig finner muligheter for å forbedre organiseringen av varerommet ditt.

5S virker kanskje omfattende og krevende å benytte i arbeidshverdagen, men er enklere enn det høres ut. Uansett er gevinstene av et ryddig og organisert varerom såpass store, at det er definitivt er verdt innsatsen. Innfører du 5S i varebilen din, vil du i stor grad spare både deg selv og kundene dine for frustrasjonen og irritasjonen som oppstår av manglende oversikt.

En effektiv arbeidshverdag krever god organisering av varerommet, også for tømrere. Noen bruker mye tid på å strukturere varerommet på best mulig måte, mens andre gjør det mer «fort og gæli». Hvis du hører til sistnevnte kategori, så kan effektivitetsgevinstene og kostnadsbesparelsene bli betydelige om du bare gjør noen enkle grep eller velger å innføre 5S til det fulle.

Last ned: 5 konkrete tips for å innføre 5S i varebilen

Temaer: Last, bilinnredning, 5s


Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New call-to-action

Siste innlegg