Loydsbloggen

Vurderer du å kjøpe elektrisk varebil?

Skrevet av Eirik Lier | 16. mai 2017

Elbil-salget har skutt i været i siste årene, men El-varebil er ikke et segment som har hatt samme utvikling. Selv om det er mye positivt rundt det å kjøre elektriske kjøretøy, har ikke El-varebilene fått like godt rykte på seg som personbilene. Hvorfor er vi skeptiske til å kjøre EL-varebil?

For kort rekkevidde?

Mange håndverkere velger bort denne type kjøretøy fordi de ikke er trygge på den begrensede rekkevidden. Kjørestil, årstid, stopp og last spiller en rolle for hvor effektiv en El-varebil er. Og det er forståelig at det finnes en viss tvil rundt produktet. Likevel vil et elektrisk kjøretøy spare miljøet og vært en god investering for håndverkere som har mye småjobber rundt om i byer.

Les mer her: Få håndverkere lar seg friste av dagens El-varebiler.

Vi befinner oss i en periode hvor den teknologiske utviklingen går raskere for hver dag. Og det er mye som indikerer at fremtidens elektriske varebiler vil få en lengre rekkevidde. I miljøsammenheng ville det vært positivt hvis flere håndverkere som snekkere, elektrikere og rørleggere hadde kjørt elektrisk. Deres arbeidsdag består for en stor del av korte distanser i sentrale byområder. El-varebil kan være et godt alternativ. Spesielt for deg som ikke kjører lengre enn at det er nødvending med å lade før dagen er over.

3 gode alternativer?

I følge Teknisk Ukeblad kjøpte svært få El-varebiler i 2016. Årsaken var i første rekke for liten rekkevidde på bilene som fantes på markedet. Dette ser ut til å endre seg - sakte, men sikkert. Flere av bilprodusentene har lansert, eller skal lansere El-varebiler med en bedre rekkevidde.

Her er tre eksempler:

Kangoo Z.E har en rekkevidde på 125 kilometer under reelle norske kjøreforhold. I januar 2017 meldte Renault at det vil komme en oppgradert versjon av bilen, hvor rekkevidden vil bli opptil 230 kilometer. 

Volkswagen meldte i september 2016 at de lanserer en elektrisk utgave av Crafter, kalt E-Crafter. Bilen har samme lastekapasitet som en vanlig Crafter og en rekkevidde på rundt 200 kilometer. Produsenten oppgir at den i fremtiden vil øke til 400 kilometer.

Nissan E-NV 200 er også et alternativ når det kommer til elektrisk varebil. Nissan selv oppgir en rekkevidde på 170 kilometer, men denne kan variere etter kjøreforholdene.

Dette er kun tre eksempler på elektriske varebiler som kan være et alternativ, for deg som ser etter ny bil. Det finnes flere på markedet.

En felles ulempe for den gruppen nyttekjøretøy er redusert eller ingen kapasitet til å trekke tilhenger. Renault Kangoo Z.E takler magre 374 kg, mens Nissan E-NV 200 ikke kan trekke noe, ifølge tester.

Det er ingen tvil om at bilprodusentene vil komme med oppgraderte og bedre alternativer i årene som kommer. Hvis du vurderer å bytte til en elektrisk varebil, er mitt tips å få en oversikt over hvor langt du kjører i løpet av en dag. Kanskje det faktisk lønner seg å bytte?

Er du på utkikk etter å bytte eller kjøpe ny varebil, er det bra å sette seg inn i hvilke roller varebilen skal fylle. Hva slags drivlinje bilen skal ha er et punkt du må vurdere når du skal kjøpe varebil, men det finnes veldig mange flere punkter du må tenke på.

Last ned denne Varebilguiden for å få mer inngående kunnskap om hvilke roller varebilen fyller. Den kan hjelpe deg godt på vei, og er i tillegg helt gratis!