Loydsbloggen

Ryddige håndverkere er mest effektive - Fremstå proff med ryddig varebil

Skrevet av Eirik Lier | 24. november 2020

Mange håndverkere der ute kunne vært mye mer effektive dersom de hadde det ryddigere rundt seg. Ryddighet og system er en av de mest effektive og lønnsomme måtene å drive en god arbeidsplass på. Mistenker du at varebilen din kunne vært innredet på en måte som gjorde ting lettere for deg i arbeidsdagen? I dette innlegget kan du lese litt om hvorfor du bør ha et godt system i varerommet.

Tenk på varebilen som et kjøkken

Et eksempel fra hverdagen er hvordan kjøkkenet er innredet. Se for deg kjøkkenet hos deg selv. Har ting en fast plass i skuffer og skap? Jeg gjetter på at svaret ditt er «ja». Hvis svaret ditt mot formodning er «nei», gjetter jeg på at det er ganske kaos i dine skap og skuffer. På kjøkkenet til de fleste finnes det system. Du legger gafler, kniver og skjeer hver for seg. Søppelkassen blir plassert under vasken, og kaffetrakteren står på benken. Ting har sin faste plass på kjøkkenet. Det er et organiseringssystem laget for å lettere kunne finne utstyret som brukes. De tingene som brukes sjelden, blir plassert lengst bak i skapet. På den måten blir utstyret som blir brukt oftest lettere tilgjengelig.

Har ting sin faste plass på i varebilen din på samme måte som på kjøkkenet hjemme?

Ta testen: Er du en ryddig eller en rotete håndverker?

Få mer orden og lettere tilgang i varebilen

Det er veldig mange håndverkere der ute som kjører rundt og møter opp på oppdrag hos kunder med helt utrolig rotete biler.

Hvorfor er det så naturlig å ha orden på kjøkkenet, men ikke i varebilen? En varebil og en eventuell bilinnredning burde jo få samme behandling som kjøkkeninnredningen. Hvis du ikke skaper orden i varebilen, vil du som håndverker bruke mye unødvendig tid på oppdraget du utfører (både ved å lete etter det du trenger, og tiden det tar å få tak i det du ikke hadde med deg likevel). Da blir du ikke særlig effektiv.

Det som kan hjelpe deg er å:

  1. Ha riktig størrelse på bilen
  2. Velge riktig varebilinnredning eller oppbevaringssystem til ditt behov
  3. Lage et system hvor alt har sin faste plass

Gjør du det, vil det bidra til:

  • En varebil som er lett å holde ryddig
  • Lettere tilgang til det utstyret du trenger
  • At du til enhver tid vet hvor alt befinner seg
  • At du sparer tid og slipper unødvendig irritasjon
  • At du fremstår mer profesjonell

Fremstå profesjonell og vinn kundene


Når du drar ut på besøk til kunder bør du tenke at det faktisk er du som inviterer dem på besøk til deg. Ta vare på kundene dine slik at det blir lettere for deg å få flere. Ikke mist verdifulle kunder til konkurrentene dine fordi du fremstår rotete. 

Gjør det til en god vane at du holder det ryddig og ordentlig rundt deg. Førsteinntrykket du gir kunden din er svært viktig for opplevelsen av helheten ved besøket ditt. Hvis kunden blir møtt av en varebil hvor verktøy og andre ting er stablet i en haug av komplett kaos, og du kanskje drar med mer skitt enn nødvendig inn, så har kunden allerede et negativt inntrykk av deg. Hvis du da i tillegg forlater "åstedet" mer rotete enn forventet, kan du være sikker på at kunden ikke sitter igjen med noen god følelse. Tror du denne kunden vil anbefale deg videre? 

Les også: Dette skaper kundens førsteinntrykk

Hvis du er i minste tvil om varebilen din gir et godt inntrykk, så er mitt råd: gjør noe med det!