Store virksomheter har ofte et klart forhold til produktivitet og kontinuerlig forbedring, men dette er sjeldent til stede hos mobile håndverkere. Mange kaster bort verdiskapende tid i mangel på struktur og orden. Dette håper vi det kan bli en endring på.
I denne guiden introduseres du for Kanban og 5S-prinsippet, som vil bidra til at du som mobil håndverker kan sikre at du får mer orden, systematikk og trivsel i arbeidsdagen.
Hvor stor del av tiden din på jobb er verdiskapende for kundene dine? Rundt 70% av tiden til en mobil håndverker blir brukt til annet enn utføring av selve oppdraget. Det de fleste kaster bort tid på er leting etter materialer, og at man faktisk må reise fra oppdraget for å hente eller kjøpe gjenglemte ting. Dette fører til at man jobber mindre effektivt, samtidig som man også fremstår mindre profesjonell overfor kunden.
Målet med kontinuerlig forbedring er å eliminere sløsing, feil og skader. Det finnes mange populære prinsipper og teorier som benyttes i dette arbeidet, særlig blant produksjonsfabrikker.
5S og Kanban er to prinsipper hentet ut fra World Class Manufacturing. Vi mener disse vil være verdifulle også på en mobil arbeidsplass, og derfor burde ha sin naturlige plass i håndverkeres arbeidsdag.
Kanban er et enkelt prinsipp for lagerstyring, som sikrer at du ikke står på en arbeidsplass og mangler varer eller forbruksmateriell.
Les mer: Gjør varebilen deg til en dårlig håndverker?
Gjennom intervjuer av håndverkere og egne opplevelser vet vi at man til stadighet kommer i en situasjon hvor man ”går tom” for en eller annen forbruksartikkel. En vanlig årsak er at man glemmer å etterfylle hos grossisten, fordi man ikke har oversikt over varelageret i bilen. I verste fall må du bryte arbeidet og hente mer materiell. Her taper man raskt mye tid, og ender opp med en misfornøyd kunde i samme slengen.
Kanban kan løse dette friksjonsmomenter ved at du innfører et system som gir enkel oversikt over situasjonen i varerommet. Slik skal du kunne rekke å handle inn det du trenger før det er for sent.
Det finnes mange måter du kan lage et system på. Utfordringen i varebiler er gjerne plassmangel, så for å spare plass i kan du løse utfordringen elegant med et Kanban-kort. Et Kanban-kort med varens navn ligger plassert i varerommet på samme plass som varen lagres. Når varen holder på å gå tom, tar du med deg kortet til førerhuset, hvor du legger det på en fast plass. Hver gang du er hos grossisten, tar du enkelt frem Kanban-kortene du har lagret i førerhuset. Da har du kontroll på hva du faktisk trenger, og glemmer ingenting.
En av våre kunder løste utfordringen ved å feste et white board på bilinnredningen, der han aktivt skriver opp det han må etterfylle og visker ut det som er etterfylt. Her kan du se hele videoen av hvordan han har innredet varebilen sin.
5S-prinsippet er et synlig verktøy for å skape orden, system og trivsel på arbeidsplassen. Ideen er å skape en arbeidsplass som "er i orden" ved første øyekast. Dette prinsippet er en god idé når du ikke har noen som ser arbeidsplassen din. Når du er den eneste som ser varerommet ditt i hverdagen, er det lett å nedprioritere et godt system for orden.
Vi omtaler gjerne 5S som "den visuelle arbeidsplassen", og begrepet er en forkortelse for følgende 5 begreper:
SmartFloor gjør det enkelt å ivareta orden i varerommet
Les også: 11 gode tips til organisering av varelager og verktøy i servicebilen.
Så hvordan kan 5S-prinsippet overføres til en varebil? I en fabrikk kategoriseres og plasseres verktøyet etter hvor hyppig man trenger det. Man skal alltid kunne se om ting er på plass, og om vedlikehold er gjennomført. Men, en fabrikk er jo litt annerledes enn en varebil! Enkelt sagt kan man sammenligne en fabrikk og en varebil på denne måten:
"Fabrikken står rolig, men produktet de produserer beveger seg rundt.
Varebilen beveger seg rundt, men produktene står rolig."
Rune Olsen
Prosessjef / Leanansvarlig
Slik kan du overføre 5S til din servicebil:
Et tips er å stadig ha de tingene du bruker ofte i armlengdes avstand, mens de tingene du ikke bruker like ofte kan ligge lenger unna. Da kommer du alltid enkelt til det du trenger.
Et annet tips er å ha flere transparente kasser, så man enkelt ser hva de inneholder. Da vet man samtidig hva som er status på varelageret i bilen. Vi anbefaler å satse på en innredning i varerommet som muliggjør raskt overblikk. Ved å investere i en innredning skreddersydd for din arbeidsdag får du plass til alt utstyret ditt, uten at du hele tiden må laste om og flytte ting for å skape plass til det du trenger.
Les også: Skap et godt førsteinntrykk med et ryddig varerom