Er du leder av en håndverkerbedrift, og spisser ørene dersom du kan sørge for garantert gevinst? 5S er en universell metode for å skape permanent orden og system på en arbeidsplass. Dette fremmer profesjonalitet, flyt og effektivitet i arbeidet og gir gevinst på bunnlinjen. I denne guiden går vi nærmere inn på hvorfor, og hvordan, du som leder kan hjelpe dine ansatte å implementere 5S i varebilen.
5S-prinsippet er et synlig verktøy for å skape orden, system og trivsel på arbeidsplassen. Ideen er å skape en arbeidsplass som "er i orden" ved første øyekast. Prinsippet kan implementeres på alle arbeidsområder, og fungerer like godt i en varebil som i et hvilket som helst annet lager eller verksted.
Så hvorfor skal du egentlig innføre 5S på arbeidsplassen?
Hvor mye tid faller bort fra verdiskapende arbeid hver dag fordi dine ansatte heller bruker tid på å lete etter utstyr i bilen, eller må kjøre innom grossisten for tredje gang samme dag? Hvis du ikke har et eksakt tall, så bør du i hvert fall ha en liten anelse. Rundt 70% av tiden til håndverkere blir faktisk brukt til annet enn selve utførelsen av oppdraget.
Hvor mye kan bedriften tjene på å kvitte seg med disse forstyrrelsesmomentene som ødelegger for god og effektiv flyt?
Gjennom innføring av 5S i varebilen vil du i stor grad unngå sløsing av tid og ressurser. Det er få kunder som er villige til å betale for dårlig utnyttede timer. Med en ryddig og oversiktlig arbeidsplass for håndverkeren blir det enklere å oppnå positive kostnadseffekter.
Les mer: Gjør varebilen deg til en dårlig håndverker?
Hvor ofte møter dine ansatte opp hos en kunde bare for å finne ut at de mangler helt nødvendig materiell for oppdraget? Og hvor mange ganger skjer det at de faktisk har vært hos grossisten først, bare for å finne ut at de har kjøpt materiell som de allerede hadde tilgang på? Selv om førstnevnte er mest frustrerende for kunden direkte, så er begge deler like unødvendig og lite økonomisk.
Mangel på oversikt over varelageret i bilen har flere heldige konsekvenser:
Med 5S får du et fastlagt system i varerommet, hvor alt får en kjent og fast plass. Mye av fordelen med dette er at du kan sørge for at det du oftest må ha tak i alltid ligger tilgjengelig i armlengdes avstand.
Når du lager et system på hva som skal ligge hvor til enhver tid, er det også enklere å sørge for god sikkerhet på veien. Mange håndverkere skaper seg den uvanen at ting slenges inn i varerommet heller enn å plasseres i et system. I tillegg er det også frustrerende å stadig måtte bruke tid på å omorganisere varelageret hver gang det skal gjøres plass til nye ting.
Når man havner i en slik ond sirkel er det fort gjort at alt heller havner i en haug som slenger rundt under transport. Da blir det ofte en god del mer svinn enn nødvendig.
Les også: Unngå skader på frakten i varerommet
Ta en rask titt på varebilene i bildet under:
Hvem av disse ville du helst bestilt inn til et oppdrag? Hvem tror du jobber mest effektivt? Hvem tror du tar best vare på både eget utstyr, men også varer og materialer som trengs for å utføre jobben hos deg? Hvem tror du gir deg det beste førsteinntrykket?
Et førsteinntrykk skal aldri undervurderes. En håndverkerbedrifts suksess er i stor grad avhengig av kunders gode omtaler. Et dårlig førsteinntrykk kan ødelegge en kundes totalopplevelse. Hvis du ikke fremstår som en ryddig og profesjonell håndverker, vil heller ikke bedriften fremstå som en ettertraktet aktør.
Les også: Rotete varebil skaper ikke lojale kunder
Det er ikke bare kundene man ønsker å begeistre. En bedrift er avhengig av å både tiltrekke seg og beholde dyktige ansatte. Flinke folk er gjerne opptatt av og trives på jobb. Derfor kan du fort gjøre bunnlinjen en tjeneste hvis du sørger for at din bedrift gjør det lille ekstra for å bli litt bedre enn konkurrentene. Hvis en håndverker opplever at arbeidsdagen flyter perfekt og ting alltid ligger der de skal, vil personen bli mye mindre utsatt for frustrasjon og negative tanker ute på jobb.
Lykke til!