Rotete varebil skaper ikke lojale kunder!

Av Jan-Erik Hansen 31. mars 2020

IMG_0288.jpg

Mange varebiler og varerom der ute ser rett og slett ikke ut! Hektiske dager og manglende tid til å rydde fører til biler fulle av rot. Dette har negativ innvirkning på flere ting; både hvordan du selv utfører arbeidet ditt, men også hvordan andre oppfatter bilen din og deg.

Hvorfor bry seg om hvordan bilen ser ut?

Om det ikke er nok at et organisert varerom gir deg en smidigere og mer effektiv arbeidsdag, så får faktisk håndverkere mange av sine oppdrag via referanser.

Kunder blir stadig mer kravstore, fordi de også har muligheten til å være det. For kunden er det igjen viktig at opplevelsen svarer til forventningene, men hvor formes egentlig forventningen til kunden? Den springer ut av de anbudene kunden henter inn til jobben, de anbefalingene som kommer fra bekjente og referansene til håndverkeren. Alt dette i et marked hvor konkurransen er hard og alle forsøker å vise seg fra sin beste side. 

Å bry seg om det inntrykket man gir kundene sine, også det visuelle, kan være avgjørende for om du vinner oppdraget eller mister det til konkurrenten.

Kolasj_til_blogginlegg_3_topp_og_bunn-1

Det holder ikke å si det, du må vise det

Som min kollega Jan-Erik sa:
«Jeg har jo valgt å ta kontakt med håndverker på bakgrunn av god synlighet og profesjonell profilering, men opplevelsen av utført arbeid svarte ikke til mine forventninger.»

Dette kjenner mange kunder seg igjen i. Årsaken er alt fra dårlig utført arbeid til opplevelsen av at håndverkeren ikke jobber effektivt den tiden kunden faktureres for.

Det er helheten som avgjør hvilket inntrykk kunden får, og her spiller faktisk din mobile arbeidsplass en stor rolle. Tenk selv hvordan et kontor påvirker din opplevelse av en virksomhet du besøker. Når arbeidsplassen din er mobil, noe den er for mange håndverkere, blir varebilen kontoret ditt. Det er den du møter kunden med.

GRATIS GUIDE: Slik får du orden i varerommet

TProAce-8689-HDR-2-Edit.jpg

Varebilen kan skade kunderelasjonene dine

Det verste man kan gjøre overfor kunder er å skape høye forventninger, som man ikke klarer å innfri. Da er skuffelsen ekstra stor, og sannsynligheten mye mindre for at kunden gir deg en ny sjanse. Kunden må kunne kjenne seg trygg på at du holder deg du lover, og lever opp til forventningene. 

Dukker du da opp med en varebil hvor det ser ut som det har vært en orkan i varerommet, vil dette skape usikkerhet hos kunden rundt hvor profesjonell du faktisk er.

Varebilen påvirker arbeidsdagen og virksomhetsutviklingen din mer enn du kanskje tror. Akkurat slik du som håndverker representerer virksomheten du jobber for, representerer varebilen også virksomheten. 

Varebilen er gjerne det første kunden ser. Den er dermed en stor del av førsteinntrykket kunden får av deg. Ser den rotete ut, blir kunden raskt skeptisk til hvor seriøs og nøye du er i arbeidet du utfører.

Dette inntrykket bunner seg mest i hvordan den rotete varebilen faktisk direkte påvirker arbeidet ditt. Med en rotete og uoversiktlig varebil jobber du mye mindre effektivt. Dette fører raskt til at du fakturerer kunder for ekstra timer fordi du bruker tid på å lete etter ting i varerommet, eller rett og slett må ta deg noen ekstra turer innom grossisten.

Les mer: Rydder du varerommet før kundebesøk?

La varebilen gjøre deg til en proff håndverker

La varebilen løfte deg til et nytt nivå der arbeidet ditt blir enkelt, effektivt og profesjonelt. Forsikre deg om at du har optimalisert varebilen din på følgende måte:

  • Ryddighet og orden: Gi alle ting en fast plass i bilen, slik at du raskt finner det du trenger. Da mister du ikke verdifull arbeidstid til å måtte lete rundt i varebilen din.
  • System som beholder ordningen: Hensikten er at du ikke skal trenge å rydde så ofte, samtidig som du likevel beholder orden i varerommet. Dette er ingen drøm, men faktisk en virkelighet mange håndverkere der ute lever i. Et godt tips er å sørge for at det som brukes ofte ligger lettest tilgjengelig. Det kan være lurt å printe ut et bilde av hvordan varerommet skal se ut. På den måten blir det enkelt å bevare systemet, spesielt dersom man er flere som bruker samme bilen.
  • Rask oversikt over varerommet: Riktig bilinnredning er alfa og omega i arbeidsdagen. Innredningen skal bidra til å gi deg rask oversikt over hva du oppbevarer i varerommet. Du skal ikke behøve lete etter ting, eller ikke vite hva du faktisk har i varelageret ditt.
  • Jobbe enkelt: Jobbingen sliter nok på kroppen som det er. Derfor kan det være lurt å finne en bilinnredning som lar deg jobbe så ergonomisk som mulig. Her snakker vi gjerne lave løft samt muligheten for å komme til så mye som mulig fra utsiden av bilen. Hvis du slipper å krype inn i og romstere rundt i varerommet, vil du samtidig minske slitasjen på knær, skuldre og rygg.

Etter å ha lest denne guiden håper jeg du tar deg tid til å gjøre det du kan for å ordne opp i varerommet. Hent gjerne hjem en rask guide med tips til hvordan du får orden i varebilen nedenfor. Hvis du er på jakt etter en ny bilinnredning, vil jeg anbefale deg å sette av 2 minutter til bilinnredningstesten. Ta bilinnredningstesten her.

 

GRATIS GUIDE 5 tips: Slik får du orden i varerommet

Temaer: Orden, bilinnredning, mobilt kontor, håndverker


Jan-Erik Hansen's photo

Av: Jan-Erik Hansen

Jan-Erik er Account Manager i Loyds Industri og har lang erfaring innen salg. Han jobber målrettet med vedlikehold og opplæring av produkter og rutiner hos bilforhandlere i Norge. I tillegg er han vår Smartfloor Inbound Sales ekspert.

Epost

Kommentarer

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

smartfloor brosjyre

Siste innlegg