Hvordan får du som tømrer det perfekte systemet i varerommet?

Av Vilde Nohr 3. mai 2022

Before and after_blogg

Det er vel ikke ukjent for håndverkere at systemet i varerommet kan forfalle en del i løpet av en travel arbeidsuke. Her får du noen gode tips til hvordan du lager og opprettholder et ryddig og oversiktlig varerom. 

Et ryddig varerom er for det første ekstremt tidsbesparende, men det har også store sikkerhetsmessige fordeler. I tillegg får kunden fort et bedre inntrykk av deg hvis de opplever at du er organisert og systematisk. 

Noen tommelfingerregler for et varig ryddig varerom 

  1. Lag en sjekkliste over varelageret

En god, gammeldags fysisk sjekkliste over det du bør og må ha i varebilen til enhver tid gir deg bedre oversikt. Da slipper du å tenke så mye på om du har husket å ta med alt du trenger, og bruker dermed kortere tid på å pakke bilen om morgenen. Listen er også praktisk å ha når du skal gjøre innkjøp. 

  1. Oppbevar småmaterialer på en smart måte

Mange foretrekker å beregne hvor mye man trenger og kjøpe inn forbruksmateriell som skruer og lim til hvert oppdrag. Derimot er ikke alle så flinke på å holde orden i det som er igjen etterpå. Lager du deg et system hvor restene fra prosjekter sorteres etter type får du bedre oversikt over hva du har, og hva du ikke trenger å kjøpe inn så mye av til neste prosjekt.  

  1. Skill mellom det du bruker ofte og sjeldent

Det er nok mange som kjører rundt med mer i bilen enn man trenger. Det kan være av gammel vane eller at man rett og slett ikke har oversikt over alt som ligger i bilen. Ved å dele inn varelageret ditt i det du bruker ukentlig, månedlig og årlig er det lettere å få system i hva som alltid bør være med og hva som kun trenger å være med når du vet du skal bruke det. 

Deretter bør ting plasseres i bilen etter hvor ofte det brukes og dermed hvor lett det burde være å få tak i – og settes på plass igjen. Det som ikke trenger å være med hver daglig eller ukentlig kan du vurdere å sette igjen på lageret. Da frigjør du plass til andre ting, som i beste fall kan gjøre at du slipper å feste på en henger. 

Les mer: 5S i servicebilen! Garantert gevinst for din bedrift. 

  1. Har det ikke en fast plass er det rot

Et godt system og gjennomtenkt organisering av utstyret er første bud for å holde det ryddig og oversiktlig. En litt streng, men god regel er “Alt som ikke har sin faste plass er rot”.  

Å bruke god tid på en innredningsløsning som gjør at alt kan plasseres på en logisk plass gjør det mye enklere å finne frem utstyr. Ikke minst gjør det også at eventuelle lærlinger eller kolleger kan finne frem lettere hvis de skal låne noe eller hente noe for deg. 

  1. Sørg for at utstyret er enkelt å ta med seg

Det er en stor fordel om det også er enkelt å ta med seg utstyret ut av bilen, både inn og ut av arbeidsplassen og lageret. Selv om alt har sin faste plass i en skuff i varerommet, er det tungvint å få med seg alt man trenger hvis alt må bæres løst. 

Det er en stor fordel å ha tilegnede plasser i varebilinnredningen til kofferter og bokser som er enkle å bære med seg, hvor du kan samle det verktøyet du bruker oftest. Det skaper også en ekstra sikkerhet at utstyr ikke ligger løst i bilen i tilfelle du må bråbremse. 

  1. Tenk på sikkerhet og kjøreegenskaper

Mye og tung last kan påvirke bilens kjøreegenskaper. Du må alltid være bevisst på bilens tillatte nyttelast, og sørge for at du ikke overstiger dette. Tung last kan gi deg dårligere veigrep og svingradius, kombinert med økt bremselengde. Med andre ord blir du en ekstra risiko i trafikken. 

Det er anbefalt å plassere tunge gjenstander lengst inn og lengst ned i bilen. Da får bilen et lavere tyngdepunkt samtidig som den ikke blir baktung. I tillegg bør lasten fordeles likt, slik at bilen blir balansert og ikke tyngre på den ene siden. Disse forholdsreglene kombinert med en rolig og trygg kjørestil bidrar til å øke trafikksikkerheten betydelig. 

Mange foretrekker å bygge innredningen sin selv, da dette ofte er billigere og man kan lage sitt helt eget system. Likevel mener vi det er verdt å investere i en profesjonell innredning. Profesjonelle innredninger er for det første sikkerhetstestet, så du kan være sikker på at de holder hvis uhellet skulle være ute. 

Alle de hjemmesnekrede innredningene vi har sett har i en eller annen form laget merker i karosseriet. Dette kan både gå utover sikkerheten og verdien på bilen. Det kan føre til noen ganske kjedelige ekstrakostnader dersom du har leaset bilen.  

Hvis du er usikker på hva slags løsning som vil være det beste valget for deg, er du velkommen til å ta vår gratis bilinnredningstest: 

Hvilken bilinnredning passer best for deg?  TA TESTEN »

Temaer: Orden, bilinnredning, varebilinnredning


Vilde Nohr's photo

Av: Vilde Nohr

Vilde har en bachelor i Digitale medier og Design fra Høyskolen i Østfold i Halden. Vilde har stor interesse for design av den digitale kundereisen og jobber nå som Digital marketing spesialist i Loyds.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg