Hvis du skal utnytte nyttelasten på kjøretøyet til det fulle, så er det viktig at varebilinnredningen er dimensjonert for å tåle vekten. Her får du rådene du trenger for maksimal utnyttelse av varerommet.
God lasting og lagring av verktøy og utstyr i varebilens varerom er kritisk for håndverkere som tilbringer mesteparten av arbeidsdagen sin på hjul. Og i mange tilfeller er det ikke rent lite varer, materialer og verktøy som må fraktes til og fra kundeoppdragene.
Men varebiler har grenser for hvor mye som kan lagres i varerommet, en såkalt tillatt totalvekt. Dette er den vekten bilprodusenten oppgir som varebilens maksimale totalvekt, som er summen av to konkrete faktorer:
Dersom bilens faktiske totalvekt overstiger bilens tillate totalvekt, snakker vi om overlast – ulovlig som sådan. Det er nemlig gode grunner til å overholde reglene for tillatt totalvekt. Ikke bare risikerer du politianmeldelse ved tilfeller av grov overlast, men du utgjør en sikkerhetsrisiko både for deg selv og medtrafikantene dine.
De aller fleste håndverkere er heldigvis flinke til å overholde reglene for tillatt totalvekt, og er varsomme med lasting av verktøy og utstyr for å unngå overlast. Men i mange tilfeller setter selve varebilinnredningen kjepper i hjulene for å utnytte bilens nyttelast maksimalt. Ofte er innredningen rett og slett ikke dimensjonert for å laste så tungt som bilen tillater.
Se for deg at du har en varebil som tillater deg å laste ett tonn i varerommet. Samtidig har du installert et dobbeltgulv i varerommet, som lar deg lagre utstyr og verktøy i skuffer under toppgulvet. Hvor godt du får utnyttet arealet i dette varerommet avhenger av hvor tung last skuffene tåler, og hvor gode surringsfestene på toppgulvet er.
Dersom skuffene tåler 250 kg last, for eksempel, vil du sitte igjen med en rest på 750 kg som kun kan utnyttes på toppgulvet. Men en såpass tung last stiller betydelige krav til surringsfestene som skal sikre lasten på toppgulvet. Hvis surringsfestene på toppgulvet ikke er dimensjonert for å tåle en last på 750 kg, men for eksempel 500 kg, må du redusere vekten på lasten din og leve med at de resterende 250 kg ikke kan utnyttes. Det betyr mindre utstyr og verktøy i varerommet og en større sjanse for at du må kjøre flere turer til og fra kundeoppdrag.
Om skuffene derimot tåler totalt 500 kg last, har du allerede utnyttet halvparten av nyttelasten til varebilen. Hvis varebilinnredningen da benytter surringsfester som lar deg laste 500 kg på toppgulvet, vil du kunne utnytte nyttelasten til det fulle, være trygg på at alt utstyr står der det skal under transport og redusere antallet turer til og fra oppdragene dine.
Eksemplene over er ikke helt tilfeldige. Det finnes variasjoner blant de mange ulike typene dobbeltgulv på markedet, der noen er bygget for å tåle mer last i skuffene enn andre og benytter andre surringsfester og sikringsmekanismer på toppgulvet.
Skal du utnytte nyttelasten til det fulle, bør du sjekke hvor mye vekt skuffeløsningene tåler og hvor mye vekt surringsfestene på toppgulvet tåler når du skal kjøpe et nytt dobbeltgulv. Desto mindre du kan laste i skuffene, jo mer må du laste på toppgulvet. Og skal du lagre tung last på toppgulvet, bør du være trygg på at surringsfestene er dimensjonert deretter.
Pris kommer naturligvis i spill når det er snakk om varebilinnredning, men, som vi har påpekt flere ganger tidligere på denne bloggen, bør ikke pris være det eneste som styrer valg av bilinnredning. Lastevolum og sikring av last bør være minst like viktige faktorer du tar høyde for.
Loyds Smartfloor inneholder skuffer av en såpass robust karakter at de er i stand til å tåle 500 kg nyttelast, fordelt på ulike skuffeseksjoner. I tillegg inkluderer Smartfloor surringsfester som er koblet til varerommets originale surringsfester og forankret med brakett for å sikre tung last.
Hvis du er interessert i å vite mer om Smartfloor og hvilke muligheter det kan gi deg som varebilsjåfør, så må du gjerne laste ned vår Smartfloor-brosjyre gratis ved å følge lenken nedenfor.