Som håndverker lager du ofte store endringer som enkelt kan visualiseres med «før og etter» bilder, eller korte videosnutter. Men du kan også fremheve hvordan små detaljer i ditt håndverk kan være både estetisk vakkert og tilfredsstillende. På sosiale medier som Instagram kan du vise deg fra din beste side, og enkelt lage en portefølje for dine potensielle kunder.
Ved å velge bedriftskonto istedenfor en konto for en privatperson får du muligheter til å se statistikk på dine innlegg og historier. Dette er noe som gir deg innsikt i hva publikumet ditt er engasjert i, og hva som kanskje ikke fungerer helt. I tillegg får du muligheten til å opprette en Instagram butikk, bruke annonseverktøy og bruke andre goder en bedriftskonto tilbyr deg.
Hold brukernavnet ditt så nærme bedriftsnavnet ditt som mulig, og unngå en variasjon av ekstra tall og tegn. Du skal være enkel å finne i ett søk, og det er enklere å søke etter @evenelektriker en det er å søke etter @3v3n3l3ktrik3r eller @even_elektriker_91
Hold profilen din lett gjenkjennelig med ett profilbilde av for eksempel din bedriftslogo. Her kan du leke deg litt med bakgrunner på logoen som gjør at følgerene dine kjenner igjen det lille bildet ditt i feeden sin. Logoen må ikke alltid ha hvit bakgrunn! Vær obs på att om du endrer profilbilde ofte kan du være vanskelig å kjenne igjen på en kjapp scroll.
Enten du jobber alene eller for ett større firma så kan en aktiv SOME-konto gi deg muligheter for å nå nye kunder og samarbeidspartnere. I bioen på din konto kan du legge ved informasjon som bedriftsnavn, kontaktinformasjon og området du holder til. Dette gjør det enkelt å kontakte deg om noen ønsker å bruke din tjeneste. I tillegg til kontaktinformasjon du legger ved på profilen kan kunder enkelt ta kontakt gjennom chatfunksjonen i appen.
Ved å ha en aktiv konto med variert innhold av videoer, bilder og reels har du en større sjanse for å engasjere ditt publikum. Vær aktiv i hverdagen med både historier og innlegg, får du til 3-7 historier hver uke komplettert med 1 innlegg som bilde, video eller reel en gang i uken er dette et godt utgangspunkt. Ut ifra dette er det bare å lære av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Hva gir deg mest engasjement og nye kunder? Basert på hva du lærer kan du begynne å planlegge innholdet ditt og derifra øke eller minske innholdet du allerede publiserer, og gjøre mer av det som fungerer best for din konto, og din hverdag.
Når du starter en ny konto kan det være lurte å publisere hyppigere i starten for å få litt innhold på kontoen din. Det er ikke mange som følger en konto med få innlegg, da de ofte tenker att profilen ikke er aktiv. For å nå ett bredere publikum er reels ett godt alternativ, spesielt i oppstartsfasen da disse når flere enn kun dine følgere.
SOME = Sosiale Medier / Social Media
Bio = Dette er en forkortelse for ordet biografi, og er teksten som vises øverst på din instagram konto
Reel = Reels er korte videoer, ofte med musikk som når flere en bare dine følgere. Nå nye potensielle kunder med kreative videosnutter.
Historie / Story = Korte videoer og bilder som kun er synlige i 24 timer, for de som trykker på dem. Historier kan likevel vises igjen etter de 24 timene om de legges inn i et «høydepunkt» på profilen din.
Feed = En startside hvor du får opp innlegg fra de profilene du følger.