Er du tømrer og lei av at du bruker mye av arbeidsdagen din på å lete etter utstyr og verktøy i et rotete varerom? Her får du tipsene du trenger for å holde orden i varebilen.
Et ryddig og oversiktlig varerom kan spare deg både for frustrasjon, tid og penger hver eneste dag.
Bare tenk over hvor mye tid til verdiskapende arbeid du mister hver arbeidsdag fordi du må grave og lete etter utstyr i et uoversiktlig varerom, der ingenting har sin faste plass og alt er stablet hulter til bulter.
Bare føl på hvor irriterende det er de gangene du har kjørt langt og lenge til et kundeoppdrag og ankommer bare for å finne ut at du mangler helt nødvendig materiell for oppdraget.
Og bare kjenn på frustrasjonen som oppstår de gangene du har vært innom grossisten og kjøpt utstyr eller materiell som det viser seg at du allerede hadde i varerommet, bare begravet under et hav av annet utstyr og verktøy.
Klarer du å ivareta oversiktligheten i varerommet, unngår du disse irritasjonsmomentene og vil sannsynligvis kunne spare både tid og penger utelukkende på grunn av en økning i produktivitet og effektivitet. Ikke trenger du å bruke lang tid på å finne utstyret du trenger og ikke må du ta unødvendige turer innom grossisten eller byggevarehandelen.
Men god orden i varerommet er lettere sagt enn gjort. Det krever innsats, planlegging og regelmessig oppfølging, fremfor lettvinte, raske og enkle løsninger. Hvor lett er det ikke bare å slenge verktøyet inn i varerommet etter en lang arbeidsdag? Det er selvsagt fristende, men skaper mye unødvendig ekstraarbeid over tid.
Heldigvis er det mye du kan gjøre for å skape et ryddig og oversiktlig varerom og dermed forenkle og effektivisere arbeidsdagen din. Mange av grepene du kan gjøre er også ganske så enkle, som disse:
Følger du disse rådene, tror vi at du du ganske raskt vil oppleve en merkbar reduksjon i frustrasjon og økning i effektivitet i løpet av arbeidsdagen. Det er verdt å teste!
Les også: Tilpasset bilinnredning - Slik slipper du å rydde varerommet
De ovennevnte rådene er gode, men hvis du virkelig vil få orden i sysakene, bør du vurdere å implementere 5S i varebilen.
5S er et rammeverk som er designet for å skape orden, system og trivsel på arbeidsplassen. Rammeverkets ledestjerne er å skape en arbeidsplass der alt er strukturert på best mulig måte, slik at man unngår sløsing av både tid og ressurser.
Selv om 5S har sine røtter hos produksjonsbedrifter, kan rammeverket fint implementeres på alle arbeidsplasser – inkludert i varebilen. Om vi tilpasser rammeverkets 5 S-er til tømrerens varebil, kan det se ut på følgende måte:
5S virker kanskje omfattende og krevende å benytte i arbeidshverdagen, men er enklere enn det høres ut. Uansett er gevinstene av et ryddig og organisert varerom såpass store, at det er definitivt er verdt innsatsen. Innfører du 5S i varebilen din, vil du i stor grad spare både deg selv og kundene dine for frustrasjonen og irritasjonen som oppstår av manglende oversikt.
En effektiv arbeidshverdag krever god organisering av varerommet, også for tømrere. Noen bruker mye tid på å strukturere varerommet på best mulig måte, mens andre gjør det mer «fort og gæli». Hvis du hører til sistnevnte kategori, så kan effektivitetsgevinstene og kostnadsbesparelsene bli betydelige om du bare gjør noen enkle grep eller velger å innføre 5S til det fulle.