Punkt nummer 1 er å ha orden i bilen. Hvis alt har sin faste plass og du er flink til å legge det tilbake der det hører hjemme, er det mye lettere å få plass til andre ting i tillegg. Hvis du derimot har et gulv som er fylt opp med alt mulig av pappesker, ledninger, klær, verktøy, trappestige etc er det nesten umulig å rydde plass til for eksempel en varmtvannsbereder. Da må i så fall alt flyttes ut av bilen først, før du kan laste berederen inn. Og hvor gjør du av alt det du måtte laste ut?
En norsk produsent av varmtvannsberedere fortalte meg at de fikk utrolig mange beredere i retur fordi de hadde blitt skadet under transport. Produsenten hadde ikke tall på hvor mange bulkete og stygge beredere han hadde sett på grunn av dette. Mange rørleggere har ikke plass i varerommet til denne type transport og da blir berederne slengt oppe på alt mulig annet verktøy og materiell. Ikke bare kan man skade varene man transporterer, eller annet materiell i bilen, det kan også være direkte utrygt å kjøre med ting liggende usikret stablet oppe på hverandre. Det er derfor viktig å organisere servicebilen på en sånn måte at det alltid er plass til de store varene, og at lastesikringen er tilgjengelig. Det skal være unødvendig å måtte tømme varerommet hver eneste gang man skal laste en vare av større kaliber.
Et av mine beste tips er å gi verktøyet og utstyret en fast plass i varerommet. Generelt er det en kjensgjerning at ting som ligger på en fast plass i innredningen gjør at innholdet tar mye mindre rom. Hvis du investerer i en innredning som er skreddersydd for det materiellet som skal oppbevares i servicebilen, vil lastekapasiteten bli langt høyere enn hvis du forsøker å legge utstyret i feil type innredning.
Hvis du gir utstyret sin faste plass i varebilen vil du blant annet oppleve noen av disse fordelene:
Jeg snakket med en håndverker som måtte levere bilen sin til service over en lengre periode. Dette medførte at han måtte bruke en bil med feil innredning i samme tidsperiode. Han fikk seg noen aha-opplevelser da han ikke lenger klarte å holde orden i varerommet. Han fant blant annet ut at:
Dette er et eksempel på sløsing med tid og energi. Han brukte alt for mye tid på å være frustrert over å ikke ha riktig innredning.
Så husk å kjøpe en innredning som ikke bare er laget for oppbevaring av verktøy og materiell, men som også gir deg et stort og ledig gulv til transport av større varer.
Med Smartfloor får du følgende fordeler:
Er du usikker på hvilken type innredning som passer deg og din arbeidsdag - kan du ta innredningstesten vår her: