Håndverkere kaster bort verdifull tid hos grossisten grunnet dårlig planlegging. Hvor ofte er det egentlig vanlig å være innom grossisten i løpet av en uke for den «gjennomsnittlige håndverker»? Denne guiden gir deg svar på årsakene til de ekstra turene, samt hva du kan gjøre for å unngå dem.
Vi har fattet mistanke om at håndverkere har et kanskje litt for godt forhold til grossisten. Derfor gjorde vi en studie der vi selv møtte opp for å snakke med de som var på ærend for påfyll av varer. Studien omfatter samtaler med både daglige ledere, rørleggere, elektrikere samt ansatte hos flere grossister.
Vi slo raskt fast er det er et betydelig skille mellom de som driver service kontra håndverkere på prosjektoppdrag. Slik ser tallene for arbeidsuken til "den gjennomsnittlige håndverkeren" ut:
Prosjektoppdrag | Serviceoppdrag |
Gjennomsnitt på 2,5 gang i løpet av arbeidsuka. | Gjennomsnitt på 15,5 ganger i løpet av arbeidsuka. |
En håndverker på serviceoppdrag er i gjennomsnitt innom grossisten 15,5 ganger i uka. Det er mer enn 6 ganger så ofte som en på prosjektoppdrag!
De fleste vi snakket med sukket da vi spurte hvor ofte de avlegger besøk hos grossisten. Altså vet håndverkeren allerede at det er en uvane å stadig trenge påfyll av varelageret. Drømmescenarioet er gjennomgående færrest mulig turer til grossisten, på tross av servering av kaffe og pølse.
Så hvorfor ender håndverkeren opp med flere turer daglig?
Inntrykket vårt er at besøkene er en konsekvens av dårlig planlegging. Dette samsvarer også med den tydelige forskjellen mellom håndverkere på service kontra oppdrag - en prosjekthåndverker har en mer forutsigbar arbeidsuke.
I tillegg kunne en rekke besøk vært unngått med en ryddigere varebil med et mer oversiktlig varelager.
SE VIDEO: Rørlegger Jostein viser varerommet sitt
Å kjøre innom grossisten oftere enn hva som burde være nødvendig er en dårlig uvane. Noen oppdrag krever et besøk, men alle besøk burde være planlagt på forhånd. Sist du var hos grossisten - var du der fordi det var helt nødvendig, eller fordi du ikke hadde planlagt oppdragene dine godt nok?
Når du stadig bare "må en kort tur" innom grossisten, fører dette til en rekke ulemper for deg. Blant annet disse:
Selv om det virker som mange håndverkere på serviceoppdrag anser kaos som en del av hverdagen, så er det faktisk mulig å planlegge ganske mye. Hvis du føler deg truffet nå, så anbefaler vi absolutt at du gjør noe med problemet.
En av de viktigste løsningene for å unngå unødvendige turer til grossisten er å velge en bilinnredning som bidrar til å skape system og orden i varelageret. Samtidig som du må bevare systemet og sørge for at bilen er ryddig. Med orden og oversikt i varerommet, kan selv en servicehåndverker unngå de unødvendige turene innom grossisten.
Det hele handler om planlegging, riktig innstilling og riktig type innredning. Få oversikt i over både varelager og verktøy ved å håndtere det på riktig måte.
Les mer: 5 tips til en ryddigere varebil
Kanban-kort er et enkelt prinsipp for lagerstyring som sikrer at du ikke går tom for varer du stadig trenger i varelageret. Plasser et kort med varens navn sammen med varen på dens faste plass i varerommet. Når du holder på å gå tom, tar du med deg kortet og legger det på en fast plass i førerhuset. Hver gang du er hos grossisten tar du med deg alle kortene fra førerhuset, og fyller opp varelageret før det er helt tomt.
5S-prinsippet er et verktøy for å skape synlig orden og system. I korte trekk handler 5S om at du skal:
Les mer: Slik innfører du Kanban og 5S-prinsippet i varebilen