Loydsbloggen

Hvem burde ta beslutningen når det gjelder kjøp av ny varebil?

Skrevet av Anders Romberg | 18. april 2017

Hvem burde egentlig ta beslutningen når det kommer til innkjøp av ny varebil i en håndverkerbedrift? Sjefen eller de ansatte? I denne guiden kan du lese mer om temaet og hvorfor vi mener det er viktig med et samspill. 

Beslutningsprosessen for kjøp av varebil har endret seg mye de siste 10 årene.

Da det for 10 år siden var helt vanlig å velge varebil sammen med varebilselgeren, foregår mesteparten av kjøpsprosessen nå tildags digitalt.

De fleste som skal kjøpe seg ny varebil vil søke informasjon i digitale kanaler, samtidig som det er veldig hjelpsomt å snakke med venner, kollegaer og bekjente. 

De fleste som er ute etter å kjøpe varebil, har gjerne funnet det meste av informasjon før de kontakter forhandler og tar en prat med selger.

Les mer: Derfor burde du prate med forhandleren før du kjøper ny varebil. 

Mye av informasjonen om selve kjøpet dukker opp ute hos kunde, ikke i butikken slik det var tidligere.

Det gjør at flere får innsyn tidligere i kjøpsprosessen.

Ikke minst sjefen, som skal betale for bilen. Det er ikke bare brukeren av bilen som gjerne gjennomfører et Google-søk. Sjefen gjør akkurat det samme. Har det påvirket beslutninger om størrelse, spesifikasjoner og valg av tilleggsutstyr?

Les mer: Velg riktig type innredning

I vår bransje ser vi en tydelig kursendring på grunn av den nye måten vi handler på. Samspillet mellom bruker og ledelsen i bedriften er tettere, noe som gjør at løsningene blir bedre tilpasset bedriftens strategi og målsetninger. Hvis ikke dette samspillet fungerer, får det konsekvenser for arbeidet.  

En rotete håndverkerbil er ineffektiv og genererer mye ekstra tid på hvert oppdrag som utføres. Du kommer senere i gang med jobben fordi det må brukes mye tid på å finne riktig utstyr på morgenen. Utstyr må lastes inn og ut av varerommet, opptil flere ganger om dagen.

Dette skyldes ikke at håndverkeren er en rotekopp. En del av bilene som brukes blir planlagt for dårlig fra arbeidsgivers side, gjerne med tanke på å spare noen ekstra kroner. Dermed blir bilene dårlig utrustet. De kan gjerne ha mangler som for dårlig innredning, noe som igjen reduserer brukerens mulighet til å sette ting ordentlig i system.

Dette er et klokkeklart eksempel på hvorfor et samspill mellom sjef og bruker er viktig i beslutningen om ny varebil. Heldigvis ser vi en helning mot riktig fremgangsmåte. Vi mener det økte samspillet mellom bruker og bedriftsleder er en positiv utvikling.

For vår del kan vi se denne positive utviklingen gjennom de henvendelsene vi får fra potensielle kunder. De ønsker svært ofte ytterligere informasjon som de kan ta med videre til sin sjef. Med en ny varebil og innredning er det selvsagt viktig å få med seg alt man trenger frem til alle oppdrag. Like viktig er det å sikre produktivitet i det lange løp. Og det er her samspillet mellom bruker og beslutningstaker er bra.
Sjefen er kompetent til å ta beslutning om kjøp av varebil, men bare i samarbeid med vedkommende som skal bruke bilen.

Et sted å begynne når man skal planlegge ny varebil, er å laste ned denne gratis guiden. E-boken er en guide til kjøp av varebil, og den kan være nyttig å lese for både ansatt og sjef.