Tradisjonell serviceinnredning eller Smartfloor?

Av Eirik Lier 7. august 2016

Rot_vs_Orden_med_Smartfloor_V2.jpg

De fleste virksomheter har et klart forhold til produktivitet som en del av målsetningen om å tjene penger på det man driver med. En hver fabrikk, spesielt de store, måler for eksempel produktivitet i alle prosesser og gjør kontinuerlig tiltak for å fjerne unødvendige arbeidsoppgaver, det være seg at å hente verktøy som ligger alt for langt unna, eller å installere automatiske linjer som gir lavere prosesskostnad. Dette gjør de for å sikre en konkurransekraftig utvikling. Vi ser at de fleste håndverkere med fordel kan lære noe av dette. Her er noen gode tips for deg som har det litt rotete eller veldig rotete i varerommet.

Evolusjon i feil retning

Mange håndverkere bruker verkstedsinnredninger som oppbevaringsløsning. På den måten får man mange fine skuffer og hyller å legge ting i, men en slik innredning passer mye bedre på et verksted! Det er jo det den er designet for opprinnelig. Selvsagt er det gjort noen justeringer for å få den til å passe inn, men funksjonene er de samme.

Bakgrunnen for at du og de fleste andre benytter slik innredning er basert på en utvikling eller evolusjon over tid. Vi må tilbake til midten av 70 tallet, da var det noen kreative sjeler som så at håndverkere hadde mye utstyr i bilen. De brukte bilen som et verksted på 4 hjul, men det var mye å holde orden på og det var ikke lett å få plassert ting der de skulle være. Etter en tur på veien ble det meste slengende rundt på det glatte gulvet.

Dermed bestemte de seg for å innrede varerommet med innredning fra bilverkstedene. Resultatet ble mye bedre. Nå kunne man rydde opp i varerommet og plassere varelager og verktøy i skuffer og hyller, akkurat slik som inne på verkstedet. Man monterte også gjerne en arbeidsbenk med permanent skrustikke og/eller annet permanent verktøy slik at man kunne stå inne i bilen å få jobben gjort. Et effektivt verksted på landeveien.

Senere derimot har man sett at bilene man benytter i disse bransjene blir mindre og mindre. Det er ikke lenger naturlig å gå inn i varebilen slik det var tidligere. Og det er her utviklingen går i feil retning. Det er noen vesentlige forskjeller mellom en mellomstor varebil og et verksted. For det første er bilen i bevegelse hele tiden og lasten må derfor sikres godt. En annen forskjell er plassen. På et verksted kan du sette skap og hyller på veggen rett ved arbeidsplassen slik at du lett får i tak i verktøyet når du trenger det. I et varerom derimot er det veldig begrenset med plass og du kan ikke stå inne i bilen.

På tide å snu utviklingen

Resultatet blir at mye av materiellet blir liggende helt andre steder enn der det skal være, ofte usikret og dessverre godt synlig for langfingrede ”tilskuere”. I mindre biler må man gå krokrygget, eller faktisk krype, inn i varerommet for å hente verktøy og annet utstyr.

Vi må innse at dette ikke lenger er en god løsning, og at det er på tide å snu utviklingen!

Les også blogginnlegget: Hva koster varebilinnredning?

Innovasjon, ikke tilfeldigheter

Finn en innredning som er designet for varebiler! De kjennetegnes ved at det er plass til det du vanligvis har med deg, at du får tak i det du trenger når du trenger det. Og ikke minst, det aller meste av verktøyet ligger skjult for allmennheten. Disse horisontaldelte innredningene er utviklet sammen med håndverkerbransjen hvor målet har vært å øke produktiviteten og bedre trivselen i hverdagen for deg som håndverker.

Ergrelsen over den dårlige kvaliteten

Og kjøp kvalitet! Husk at ”ergrelsen over den dårlige kvaliteten varer mye lenger enn gleden over den lave prisen” Man får billige batteridriller fra 199,- og opp til de tyske/japanske kvalitetsdrillene som koster 10.000,- Begge heter drill men spørsmålet er om den til 199,- gjør jobben? Og holder den mer enn noen få dager? Det er ingen proffer som kjøper driller på Nille! Slik er det også med horisontaldelte innredninger. Noen har laget skuffene litt større, men de er både trange og underdimensjonerte. Andre har laget robuste proffløsninger for tøft bruk fra starten av. Sjekk mer enn bare pris, husk nyttelast, hva kan du laste i skuffene og ikke minst hvor dype de er. Du vil ikke ha skuffer der du ikke kan sette sortimentskoffertene eller verktøykoffertene på høy kant! Da får du garantert ikke plass til alt du trenger og du må likevel montere ekstra hyller oppe på gulvet – og da er du like langt!

Vil du lese mer om smarte innredningsløsninger, last ned vår gratis e-bok.

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ

Temaer: Dobbelt gulv


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg