Hjemme rydder vi huset før vi får besøk. Det gjør vi fordi vi ønsker å skape et godt inntrykk. Det er helt naturlig fordi vi bryr oss om hva andre tenker når de kommer hjem til oss. Den siste haugen med aviser på stuebordet eller sokkene på baderomsgulvet finner sin rette plass. Gjør du det samme når du skal på kundebesøk?
I huset finner du raskt et sted å plassere tingene, fordi det er planlagt på den måten. Alt for å få et ryddig hjem. Og for at du skal kunne vise huset ditt fra sin beste side.
Mange varerom er dessverre ikke planlagt på samme måte. Tradisjonelle bilinnredninger med hyller på sidene er opprinnelig tenkt som verkstedinnredninger, og gir deg ikke den oversikten og fleksibiliteten du trenger. Mitt råd er at du tar en nærmere titt på ekstra høyt dobbelt gulv, eller Smartfloor. Dette er en løsning der alt av verktøy og materiell får plass under gulvet, noe som gir deg full oversikt over alt du har med deg i bilen. I tillegg har du alltid et stort og ledig gulv til transport av større varer.
Les mer om full oversikt og andre fordeler med Smartfloor her
Du burde tenke på kundene dine på samme måte som gjestene du ber hjem til deg. Ta vare på dem! Sammenhengen mellom kunder og gjester er akkurat dette. Inntrykket du ønsker å gi til dine gjester, er det samme inntrykket du burde jobbe for å gi til dine kunder.
Ikke gå i den fella og tenk at det er «morsomt eller kult» å ha en rotete arbeidsbil. Jeg vet at det er mange håndverkere som tuller og ler av hverandres rotete biler. Kollegaene dine kan kanskje synes det er morsomt, men kundene dine synes garantert ikke det samme. Gi kundene dine et inntrykk av at nettopp du har orden i sysakene. At du er den type håndverker som vet hva du driver med og alltid gjør en god jobb.
Hvis du er i tvil om servicebilen din gir et godt inntrykk: gjør noe med det!
Endringsledelse og prosessutvikling handler om at små endringer i hverdagen er mye mer effektivt enn store forbedringstiltak. Årsaken er at små endringer lettere går over i vaner. Store endringer må utføres mye lenger før de kan betraktes som en vane. Resultatet er at man går lei, og de gode tiltakene sklir ut i ingenting. Små endringer derimot, setter seg fort, og vips så har du gjort en forbedring uten at du egentlig har tenkt så mye over det.
Les også: Vanens makt
En enkel endring i hverdagen er for eksempel å skaffe en bilinnredning som virker. Bytt ut den gamle med en innredning som faktisk er tilpasset ditt yrke, ditt utstyr og din bruk. Det vil automatisk gi deg mer oversikt, en ryddigere bil og dermed gi kunden din et bedre inntrykk. Du vil i tillegg spare mye tid på unødvendig leting.
Les også: Spar minimum 32.000,- pr år ved å velge riktig innredning
Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg som heter «Frakter du sykkelen i skiboksen?». Det handler om at for å kunne gjøre jobben mest mulig effektivt må du ha verktøy, innredning og tilbehør som er tilpasset ditt yrke og din hverdag. Hvor i bilen oppbevarer du røra dine? Hvor har du kabeleskene? Hvor oppbevarer du gardintrappa? Med riktig yrkestilpasset utstyr i varerommet blir hverdagen mye enklere og triveligere. Les mer om dette her.
Hvis du er usikker på hvilken type innredning som passer for deg, kan du ta testen vår her for å finne det ut!