Elbilsalget har skutt i været de siste årene, også blant firmabiler. Dette er positivt av mange grunner, men det gjør også at det dukker opp noen spørsmål. Hvem skal betale for lading? Regnes ladestopp en ekstra pause? Er det greit å lade hos en kunde? I denne artikkelen skal vi svare på problemstillinger rundt dette.
Det er lett å dokumentere og få tilbakebetalt kostnadene for drivstoff når man får en kvittering fra bensinstasjonen for det man har fylt som man kan levere inn. De fleste ladeleverandører tilbyr også kvittering i app når du lader på deres ladestasjoner.
Problemet oppstår når man lader hjemme, som de fleste gjør. Det er vanskelig å skille en ladeøkt for elbilen fra de andre strømkostnadene i husstanden. Heldigvis finnes det løsninger som kan gjøre dette lettere. Les mer om reglene og løsninger her.
Les mer: Nå skal alle ha elbil: Her er våre beste elbiltriks
På en vanlig dag vil trolig et fulladet batteri holde uten ladestopp, men på de dagene det ikke holder står man overfor et dilemma. Skal ladepausen regnes som en pause eller skal man gjøre noe nyttig? Her er det nok sprikende meninger både blant ansatte og arbeidsgivere, men det finnes ingen fasit.
Uansett mener vi den halvtimen du venter på kan brukes på noe produktivt som du kanskje ikke prioriterer å sette av tid til ellers.
I en travel hverdag kan det være lett å nedprioritere papirarbeid så det hoper seg opp til du endelig får tid eller når du MÅ gjøre det, men egentlig ikke har tid. Bruker du den tiden du venter på lading til papirarbeid får du fort unna en del, og kan takke deg selv senere.
Å spise lunsj i bilen er ikke det mest glamorøse valget, men på en travel dag kan det spare litt tid å kombinere ladepausen med lunsjen. Selvsagt med forbehold om at ladepausen er i lunsjtider, ikke noen timer før eller etter.
Selv et godt organisert system sklir fort ut om det ikke opprettholdes aktivt. Vi har full forståelse for at det å rydde i varerommet ikke er det du helst vil gjøre etter en lang arbeidsdag, så hvorfor ikke utnytte ladestoppet til å friske opp systemet litt?
Selv den beste kan synde og legge en hammer løst i skuffen ved siden av den kofferten den hører hjemme i og glemme av det. Kjappe, hyppige gjennomganger av varerommet for å sørge for at alt ligger på sin tildelte plass retter fort opp, og gjør at det går fortere å rydde neste gang.
Les mer: 10 tips - Slik organiserer du verktøy og varelager i varebilen
Å ha et ryddig og organisert varerom har mange fordeler. For eksempel sparer man mye dyrebar tid hvis man enkelt finner det man leter etter, man fremstår mer profesjonell overfor kunden og man minsker risikoen for at løse gjenstander gjør skade ved bråbrems eller kollisjon.
Vil du få orden i varerommet, men er ikke helt sikker på hvor du skal starte? Last ned vår gratis guide her: