Noen av de vanligste spørsmålene jeg får som selger av varebilinnredning handler om pris. «Hva koster Smartfloor til Volkswagen Transporter?» og «hva er prisen på bilinnredning til Mercedes Vito?» er typiske eksempler. Men pris bør ikke være den eneste og avgjørende faktoren når du velger bilinnredning. I denne artikkelen forklarer jeg hvorfor.
Altfor mange beslutninger om varebilinnredning fokuserer for mye på informasjon som presenteres i en brosjyre med bilder av en tom innredning. Slike brosjyrer antyder at innredningen er egnet for både den ene og den andre yrkesgruppen, og oppgir gjerne priser uten å ta høyde for montasje, frakt og moms.
Dersom du baserer valget av varebilinnredning på en slik brosjyre, hvor sikker kan du egentlig være på at den passer for deg og dine behov? Og, ikke minst, hva varebilinnredningen egentlig til å koste etter at du har sendt den til påbygger for montering?
Det finnes mange tilbydere av varebilinnredning, og bare du leter litt, så vil du finne innredninger i alle prisklasser. Men, å sammenligne og velge varebilinnredning kun på pris er likevel ikke den beste veien å gå. Ja, du må selvfølgelig vurdere kostnaden på varebilen ferdig innredet, men først og fremst må du tenke nøye gjennom hva som er den beste løsningen for deg.
Mange velger dessverre for liten innredning, med det resultatet at det ikke er plass til å gi tingene sin faste plass, noe som igjen medfører rot.
En av de største fallgruvene ved å basere valget utelukkende på pris, er at man ender opp med en for liten innredningsløsning. Resultatet blir gjerne at det ikke er rom for å gi verktøyet og utstyret sin faste plass, noe som igjen skaper en rotete varebil.
Ofte ser vi at håndverkere velger en bilinnredning med kun 0,5 m3 volum, selv om de egentlig har behov for nærmere 1 m3.
Det sier seg selv: velger du en bilinnredning med mindre volum, så får du mindre plass til det du trenger av verktøy i varerommet.
En typisk innredning i en Mercedes Vito, for eksempel, består ofte av to hyllereoler, plassert på hver sin side over hjullagrene i varerommet. Det gjennomsnittlige nettovolumet i en slik løsning er cirka 0,5 m3, hvis du trekker fra hjullagerplassen og den plassen du trenger for å løfte ting ut av hyllene.
De fleste håndverkere trenger imidlertid nærmere 1 m3 til oppbevaring av verktøy og materiell. I tillegg kommer behovet for gulvplass til frakt av større varer.
Med andre ord er volum en svært viktig faktor når du vurderer pris og løsning på bilinnredningen.
Les mer: Laste små og store gjenstander – Slik får du plass til alt i varebilen
Mange som velger denne type innredning, velger også å montere skuffer under gulvet for å få plass til alle verktøyene de trenger i varerommet. Slike skuffer koster rundt 20.000,- Det vil si at du fort kommer opp i 50.000,- for å få orden i varerommet.
En slik løsning gir deg nesten dobbelt så mye volum som løsning nummer én, og et stort ledig gulv på toppen av skuffene.
Uansett prisen på varebilinnredning, må den tilpasses og designes etter de oppgavene du har i løpet av en vanlig arbeidsdag. Dette burde være prioritet nummer én. Målet med varebilinnredningen er tross alt å gi deg en enklere arbeidsdag.
For å finne den beste varebilinnredningen for dine behov, bør du lete etter en løsning som gir deg følgende muligheter:
Loyds Smartfloor er en varebilinnredning som gir deg de fordelene jeg nevner over. Men Smartfloor har også en hel rekke andre fordeler i tillegg:
Hvis du vurderer å kjøpe ny bilinnredning og er usikker på om du skal velge Smartfloor, svarer jeg deg gjerne på alle spørsmål du måtte ha. I mellomtiden er du velkommen til å laste ned Smartfloor-brosjyren til din bilmodell.