Tallet 20 er noe du som håndverker må merke deg. I dette innlegget forklarer vi hvorfor. Vi vet at mange varebiler ser uryddige og slitne ut og det ikke gir et bra førsteinntrykk. Da hjelper det lite med en stilig plakat på siden av bilen som forteller at du er en super håndverker.
Hvis plakaten har et budskap om at du er ”mester” eller ”proff”, så må også hele varebilen fremstå ryddig, ren og «proff». Husk, det koster mye energi å rette opp et dårlig førsteinntrykk.
Ikke undervurder førsteintrykket kunden får
Med langt større fokus på rangering av håndverkertjenester og innhenting av flere anbud fra sluttbrukers side gjelder det å overbevise sluttbruker på riktig måte. Førsteinntrykket man gir som bedrift får man som regel bare en mulighet til. Benytt den godt!
4 x 20 reglen sier at kundens førsteinntrykk skapes av de:
- 20 første sekundene
- 20 første ordene
- 20 første bevegelsene
- 20 øverste cm
Tenk deg derfor grundig gjennom de første 20 sekundene og legg vekt på de 20 første ordene du sier og de 20 første bevegelsene du gjør. Ikke glem å bruke de 20 øverste cm av hodet ditt. Husk at kroppsspråket forteller mer enn 70 prosent av alt du kommuniserer til kunden når du møter dem. Vi har laget en visuell fremstilling av 4x20-regelen som du kan printe ut og henge på veggen. En god huskeregel, altså.
Last den ned her.
«I alt salg er åpningen alfa omega. Mislykkes du her kan du bare glemme salget. Dette fordi kundens førsteinntrykk av deg er avgjørende for salgets utfall».
Når kunden ser bilen din for første gang - hva gir best førsteinntrykk tror du?
Målet med å ha reklame på siden av varebilen er jo å få enda flere kunder. Derfor må alt henge sammen.
I dette innlegget finner du noen nyttige tips som kan hjelpe deg å holde orden i varebilen: Produktivitet i ambulerende arbeidsplasser - tenker dere på det?