Fremstår du som en hyggelig håndverker?

Av Eirik Lier 24. april 2018

Bilen_som_Reklame_Plakat.jpg

Tallet 20 er noe du som håndverker må merke deg. I dette innlegget forklarer vi hvorfor. Vi vet at mange varebiler ser uryddige og slitne ut og det ikke gir et bra førsteinntrykk. Da hjelper det lite med en stilig plakat på siden av bilen som forteller at du er Norges hyggeligste håndverker.

Hvis plakaten har et budskap om at du er ”mester”, "smart", hyggelig, eller ”proff”, så må også hele varebilen fremstå ryddig, ren og "proff", og det gir seg selv at kunden må sitte igjen med et inntrykk som - "han var hyggelig, han vil jeg bruke, og anbefale videre til mine venner!". Husk, det koster mye energi å rette opp et dårlig førsteinntrykk. 

Ikke undervurder førsteinntrykket kunden får

Med langt større fokus på rangering av håndverkertjenester og innhenting av flere anbud fra sluttbrukers side gjelder det å overbevise sluttbruker på riktig måte. Førsteinntrykket man gir som bedrift får man som regel bare en mulighet til. Benytt den godt!

 

Frsteinntrykk.jpg

4 x 20 reglen sier at kundens førsteinntrykk skapes av de:

  • 20 første sekundene
  • 20 første ordene
  • 20 første bevegelsene
  • 20 øverste cm

Tenk deg derfor grundig gjennom de første 20 sekundene og legg vekt på de 20 første ordene du sier og de 20 første bevegelsene du gjør. Ikke glem å bruke de 20 øverste cm av hodet ditt. Husk at kroppsspråket forteller mer enn 70 prosent av alt du kommuniserer til kunden når du møter dem. Vi har laget en visuell fremstilling av 4x20-regelen som du kan printe ut og henge på veggen. En god huskeregel, altså. 

Last den ned her 

«I alt salg er åpningen alfa omega. Mislykkes du her kan du bare glemme salget. Dette fordi kundens førsteinntrykk av deg er avgjørende for salgets utfall».

Rot_vs_Orden_med_Smartfloor.jpg
Når kunden ser bilen din for første gang - hva gir best førsteinntrykk tror du?

Målet med å ha reklame på siden av varebilen er jo å få enda flere kunder. Derfor må alt henge sammen. 

I dette innlegget finner du noen nyttige tips som kan hjelpe deg å holde orden i varebilen: Produktivitet i ambulerende arbeidsplasser - tenker dere på det? 

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen er kilde til kunnskap og inspirasjon for håndtverkere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen.

Besøk loydssystems.no for en bedre titt på produktene våre.

New Call-to-action

Siste innlegg