Reklame på bilen: Tenk på dette før du putter firmalogoen på bilen

Av Lars Bjørbæk Iversen 7. desember 2021

Transporter-foran 621x350

Å piffe opp firmabilen med et stilig design og en stor logo kan være en god måte å profilere bedriften på, men det kan være lurt å tenke seg godt om før man bestemmer seg. Her gir vi deg litt «food for thought» for å hjelpe deg med å ta et valg.

Du er alltid «på jobb»

Skal du bruke firmabilen privat, vil du alltid være en representant for bedriften når du kjører, om bilen har firmaets logo på seg. Det vil si at du burde regne med at folk kommer bort til deg med spørsmål, selv på parkeringsplassen utenfor butikken når du vil hjem til fredagstacoen. Hvis du er forberedt på å fortsatt være serviceinnstilt og imøtekommende når du helst bare vil hjem og slappe av, da kan logo på bilen fortsatt være høyaktuelt.

Som nevnt er du alltid en representant for bedriften så lenge du kjører med logoen på bilen, og de som møter deg i trafikken vil som oftest kun se bedriften, ikke deg som sjåfør. Det betyr at måten du kjører på vil kunne reflektere både positivt og negativt for dine medtrafikanter. Da gjelder det å kjøre pent, følge trafikkregler og opptre ansvarlig når du kjører – uansett om du er på jobb eller på vei til hytta.

En annen detalj som kan bidra til å forme folks inntrykk av bedriften, er hvordan bilen fremstår. En skitten og bulkete bil vil ikke etterlate forbipasserende med et inntrykk av kvalitet og pålitelighet. Det er derfor en fordel om du setter av tid til å vaske bilen jevnlig, og får rettet synlige skader fort dersom uhellet skulle være ute.

Det er ikke like synlig for tilfeldig forbipasserende, men innvendige bulker i varerommet er en dyr og unødvendig utgift. Med kledning i varerommet kan du unngå skader fra løse gjenstander som sklir.

Sørg for å ha oppdatert informasjon

Skal du først vise omverden hvor du jobber når du er ute og kjører, kan det være lurt å også informere om hvordan interesserte kan få tak i deg. For eksempel kan telefonnummer, e-postadresse og URL til nettside være nyttig informasjon å dele med omverden. Vi i Loyds har opplevd flere ganger å bli kontaktet av noen som har sett firmabilene våre og bestemt seg for å ta kontakt angående våre produkter.

Skal du klistre denne informasjonen på bilen, må du sørge for at den er oppdatert og korrekt. Det vil si at du må få korrigert designet så fort som mulig om du for eksempel får nytt telefonnummer.

Sørg for at informasjonen er godt lesbar og tilgjengelig

Når du kjører forbi noen på motorveien er du ofte ute av synsfeltet til de du passerer etter relativt kort tid. Informasjonen du har på bilen bør derfor være festet på steder som er godt synlig for andre bilister og i stor nok størrelse til at det er lesbart selv om du kjører vekk fra dem. URL til nettside kan for eksempel plasseres så stort som mulig i bilens bakvindu.

Et annet triks for å få interesserte inn på nettsiden deres, er å feste en QR-kode på bilen. Når denne plasseres bør den i utgangspunktet være godt synlig for de som går forbi bilen på, for eksempel, en parkeringsplass. Det bør ikke legges opp til at noen skal prøve å lese koden med mobilen mens de kjører, det er tross alt ulovlig.

Er et mål med designet på bilen å lokke interesserte inn til nettsiden, bør du også sørge for at denne nettsiden er oppdatert, presentabel og enkel å navigere seg rundt på. Hvis inntrykket til den interesserte var så godt av bildesignet at de tok steget å gå inn for å lese mer, er det synd om de får et dårligere inntrykk av å se nettsidene.

Legg penger i kvalitet

Som med mye annet i livet får man gjerne det man betaler for. Vi anbefaler å gjøre litt research før du velger hvem som skal designe og sette på dekoren. Mange bilforhandlere har egne avtaler med reklamebyrå som kan gjøre hele jobben i det bilen ankommer forhandleren, og du får bilen levert ferdigdekorert. Ellers finnes det mange byråer som kan dette med bildekor godt. Hør gjerne med bransjekolleger om de kan anbefale noen.

Det finnes flere typer og måter å feste folien på, avhengig av hvor lenge du ønsker at den skal vare. Blant annet kan «styrken på limet avgjøre om den sitter i tre år eller ti år. Det finnes også kampanjefolie, hvis du ønsker å foliere varebilen i en kortere periode. 

Varigheten på folien bestemmer du altså ut fra behovet. Ofte leases jo varebilen i en periode på tre år, og det vil eksempelvis ikke være nødvendig med en folie som varer i ti år.

Det er mye å tenke på, men når valget endelig er tatt og bilen skal leveres til foliering er det kun noen konkrete tips igjen:

  • Lever bilen ferdig vasket, men ikke polert
  • Vask ekstra godt de stedene du vet at folien skal festes
  • Pass på at bilen er fettfri
  • Vent minst 14 dager med å vaske bilen etter foliering
  • Ofte er maskinvask ikke anbefalt for folierte biler. Hør med de som folierer din bil hva de anbefaler for den typen folie de bruker

Få tips til plassering av bildekor  LAST NED HER

Temaer: bildekor


Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg