Rydder du varerommet før kundebesøk?

Av Eirik Lier 14. februar 2017

T5 med Smartfloor NY topphengsla-433298-edited.jpg

Å se over boligen før vi får besøk er en selvfølge. Gjør du det samme med arbeidsbilen før et kundebesøk? Jeg vil påstå at det burde være en like stor selvfølge. Les hvorfor her.

En opprydding hører med når vi venter folk. Vi ønsker å gi et godt inntrykk, og den siste haugen med aviser på stuebordet eller sokkene på baderomsgulvet finner sin rette plass.

La oss ta en sammenlikning mellom gjestene og kundene dine.

En nyttig oppbevaringsløsning

Det er ingen tvil om at vi har fått prentet inn fra vi var små at det skal se fint ut hjemme når det kommer besøk. Hvorfor er det sånn? Jo, fordi vi ønsker å gjøre et godt inntrykk. Det er helt naturlig fordi vi bryr oss om hva andre tenker når de kommer hjem til oss. Det stemmer kanskje ikke for alle, men for de aller fleste.

For min del synes jeg dette er en positiv vane så lenge det ikke tar helt overhånd. Og det fungerer jo helt greit så lenge man har nyttige oppbevaringsløsninger som hjelper til med å holde orden: Det kan være skap, skuffer eller en skittentøyskurv.

I de fleste hjem finner du raskt et sted å plassere tingene, fordi det er planlagt på den måten. Alt for å få et ryddig hjem. Og for at du skal kunne vise huset ditt fra sin beste side.

Gjør på jobb som du gjør hjemme

Det er derimot tvil om like mange bedrifter tenker på samme måte når kundene kommer på besøk, eller når bedriften kommer på besøk til kundene. Mange viser seg ikke fra sin beste side når de møter eksisterende eller nye kunder. Dette gjelder spesielt servicebiler som ofte er blitt "overlatt til seg selv". Les mer om konsekvensene når dette skjer.

Elektriker 8.5-228748-edited.jpg

Det er i utgangspunktet ikke din feil at det ser ut som et takras baki der. Årsaken er at du ikke har et tilpasset oppbevaringssystem i bilen, slik som hjemme. Du har ingen mulighet til å «organisere tingene ordentlig».

Les også: 5 tips til en ryddigere varebil

Inntil nylig har det meste av oppbevaringsløsninger på markedet ikke vært egnet til formålet i forhold til behovene i en servicebil. Det har nærmest vært umulig å finne egnet oppbevaringsrom for verktøy og varelager, så det ender på gulvet, under eller oppå annet utstyr. Det skaper rot. Som igjen bidrar til et dårlig inntrykk når du møter kunden. 

Behandle kundene dine som gjester

Du burde tenke på kundene dine på samme måte som gjestene du ber hjem til deg. Ta vare på dem! Sammenhengen mellom kunder og gjester er akkurat dette. Inntrykket du ønsker å gi til dine gjester, er det samme inntrykket du burde jobbe for å gi dine kunder.

Gi dem inntrykk av at du har orden i sysakene. At du er den type håndverker som vet hva du driver med og alltid gjør en god jobb.

Hvis du er i minste tvil om servicebilen din gir et godt inntrykk, er mitt råd: gjør noe med det!

Små eller store endringer

Endringsledelse og prosessutvikling handler om at små endringer i hverdagen er mye mer effektivt enn å planlegge enn store forbedringstiltak. Årsaken er at små endringer lettere går over i vaner. Store endringer må utføres mye lenger før de kan betraktes som en vane. Resultatet er at man går lei, og de gode tiltakene sklir ut i ingenting. Små endringer derimot, setter seg fort, og vips så har du gjort en forbedring uten at det har "kostet" alt for mye innsats.

Les ogsåVanens makt

En liten endring er alt som skal til!

En enkel endring i hverdagen er for eksempel å skaffe egnet innredning til varerommet. Bytt ut den som ikke virker, og gå til innkjøp av en innredning som faktisk er tilpasset ditt utstyr og din bruk. Det vil nærmest automatisk gi deg en lettere hverdag og samtidig gi kunden din et bedre inntrykk. Det øker verdien i selskapet ditt.

Flere tips til forbedringer i varebilen vil dukke opp, så følg med på innleggene fremover. Lykke til med anskaffelsen av riktig innredning i mellomtiden.

Hvis du er usikker på hvilken type innredning som passer for deg, kan du ta testen vår her for å finne det ut!

Hvilken innredning passer best for deg?  TA TESTEN 

 

Temaer: Orden


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg