Spar minimum 36 000 kr i året på innkjøpet av varebilen

Av Jan-Erik Hansen 15. desember 2020

byggservice innlandetEr du ansvarlig for bedriftens bilpark? Bilene spiller ofte en sentral og viktig rolle for virksomhetens effektivitet. Hvis du er i ferd med å investere i nye varebiler, bør du lese denne guiden for å finne ut hvordan du maksimerer gevinsten av bilinnkjøpet.

Som bilansvarlig har du ansvar for store investeringer for din bedrift. Samtidig er det din plikt å holde deg oppdatert på nye modeller og lovendringer, slik at du gjør en så god investering som mulig; både økonomisk, ergonomisk og for en effektiv arbeidsdag. 

I dag er mange av bilene du finner på markedet i praksis mye samme bil, bare med ulike merker. Et eksempel på dette er Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace; disse har alle samme grunnchassis. Likevel er det mer ved en varebil enn bare chassis.

Uansett, bilenes "kloning" av hverandre gjør at selve tilpasningen av bilen skal ha desto høyere prioritet. På den måten oppnår du en så effektiv og smidig arbeidsdag som mulig. Det er i tilpasningen du kan gjøre den største langsiktige gevinsten ved bilen. Ved å for eksempel velge riktig bilinnredning, vil du ende opp med både fornøyde brukere samt store kostnadsbesparelser. En godt planlagt innredning er like viktig som hvilken bil du skal velge.

annsovie optimera smartfloor 2sld

Det er ikke på prisen du gjør størst gevinst

Hvorfor skal du egentlig fokusere sånn på å gjøre en god investering gjennom riktig tilpasning av bilen?

  1. Hvis du planlegger å beholde bilen i flere år, så skal også bilinnredningen holde like lenge.
  2. Bilinnredning som skaper effektivitet og orden er en direkte gevinstdrivende faktor for bedriften.

Bilinnredning som varer lenge

Det finnes ulike prisklasser på bilinnredning, og det kan selvfølgelig være fristende å gå for en av de billigere variantene. Kvaliteten derimot er oftest det som spiller en rolle for mange kroner du faktisk kommer til å tjene inn på kjøpet.

Risikoen er jo nettopp at du går på kompromiss med kvaliteten når du velger en billigmodell. Særlig dersom du ikke har sjekket nøye hvordan denne kommer til å holde gjennom den perioden du planlegger å ha den. Det beste er jo å kunne ta med seg innredningen videre til neste bil den dagen du bytter, så sørg for at dette vil være uproblematisk.

Loyds bil bakfra ferdig

Effektivitet i arbeidsdagen er der du gjør den store gevinsten

Som leder i en virksomhet vet man at effektivitet og kostnader omkring personalet er de store delene av driften. Det er som nevnt fristende å tro at man gjør den beste investeringen ved å velge lavest mulig pris på både bil og tilbehør. Dessverre er ikke det tilfellet; det blir tydelig når man ser på fordelingen av utgiftene:

NO_illustrasjon kostnadsfordeling 10%

Man kan, litt forenklet, si at 10% av bedriftens kostnader gjelder ting som materiell, verktøy og biler. Det er personalkostnader som utgjør den største delen av kaken. Har man et frisk personal som jobber effektivt vil dette være en betydelig mer gevinstdrivende faktor, enn å spare inn 20% på bilens innredning.

La oss si at en håndverker jobber 48 uker i løpet av et år. I løpet av dette året bruker han i gjennomsnitt 20 minutter om dagen til å lete etter utstyr og verktøy. 20 minutter om dagen vil si cirka 150 kroner, hvis vi tar utgangspunkt i en timepris på 450 kroner. Håndverkeren jobber 5 dager i uka. Velger du å kjøpe en innredning av kvalitet, som løser dette «leting etter verktøy i 20 minutter» problemet, kan du dermed spare ca 36.000 kroner i året.

Var virkelig innredningen så dyr, når det viser seg at
du kan spare inn hele kostnaden på kun ett år?

450 kr / 3 = 150 kr x 5 dager x 48 uker = 36.000,-

Kort oppsummert kan riktig valg av varebilinnredning gi deg følgende fordeler:

Hvis du er usikker på hvilken innredning som passer din bedrift, kan denne testen hjelpe deg på vei: 

Hvilken innredning passer best for deg?  TA TESTEN 

 

Temaer: Sikkerhet, Leasing, Kjøpe varebil, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor


Jan-Erik Hansen's photo

Av: Jan-Erik Hansen

Jan-Erik er Account Manager i Loyds Industri og har lang erfaring innen salg. Han jobber målrettet med vedlikehold og opplæring av produkter og rutiner hos bilforhandlere i Norge. I tillegg er han vår Smartfloor Inbound Sales ekspert.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

smartfloor brosjyre

Siste innlegg