Er de elektriske varebilene godt nok rustet for den norske vinteren?

Av Eirik Lier 11. januar 2022

shutterstock_1639701037

Nyere elbiler har et ufortjent rykte på seg for å ikke håndtere lave temperaturer. Utviklingen innen batteriteknologi har gått fort de siste årene, og batteriene som brukes i dagens elbiler har mye mindre utfordringer i kaldt vær enn de tidlige variantene.

I tillegg er kravet om at minimum og maksimum rekkevidde som oppgis skal stemme, skjerpet etter at den nye WLTP-målemetoden ble innført. Nyere elektriske varebiler har også stadig høyere tillatt nyttelast, som gjør elvarebilene mer aktuelle som arbeidsbiler. I 2020 lanserte Toyota en elektrisk varebil med en nyttelast opp til hele 1000 kg.

Tips til å forlenge batteriets levetid

Selv om batterier ikke lenger er like sensitive for minusgrader, kan kulden påvirke batterikvaliteten. Det finnes noen grep du kan ta for å forlenge batteriets levetid.

Å varme opp hele kupéen stjeler mye energi, spesielt hvis den må varmes opp fra utetemperatur på vinteren. Bruker du heller sete- og rattvarme sparer du ganske store mengder energi. Du får også varmen i direkte kontakt med kroppen, som kanskje er mer effektivt for å få opp temperaturen. 

Har du mulighet til å parkere innendørs sparer du en del energi på oppvarming av motoren og bilen innvendig. Lading er også mer effektivt når batteriet er varmt. Det anbefales derfor å lade bilen innendørs eller rett etter at du har kjørt, mens batteriet fortsatt er varmt.

Kjøremønsteret påvirker levetiden

Man skal selvsagt alltid kjøre pent for å passe på andres og egen sikkerhet, men for elbilsjåfører lønner det seg også for å forlenge batteriets levetid. Brå akselerasjoner og fulle stopp stjeler mye strøm. Det lønner seg derfor å holde en jevn og rolig kjørestil, så du slipper å plutselig ha noen kilometer mindre i rekkevidde enn du skulle hatt.

Det er utallige håndverkere på norske veier hver dag. I miljøsammenheng ville det vært positivt hvis flere av disse hadde kjørt elektrisk. Som oftest består arbeidsdagen av mange korte distanser. Elvarebil kan være et godt alternativ. Spesielt for deg som ikke kjører lengre enn at det er nødvending med å lade før dagen er over. 

Alt tilsier at utviklingen av elbiler og batterier vil fortsette å gå fort, og at både batterikapasitet og tillatt nyttelast på bilene vil bli bedre og bedre for hvert år. Heldigvis ser vi også at salget av elektriske varebiler øker. Allerede i mai i fjor hadde det blitt solgt flere enn i 2020 til sammen.

Er du på usikker på hvilken varebil du skal velge er det mange ting du bør tenke over før du bestemmer deg. Hvilket drivstoff den skal gå på er en viktig avveining, men det er en del andre faktorer du bør bestemme deg for før drivstoff avgjør.

Last ned denne Varebilguiden for å få litt mer hjelp i retning av å ta et valg. Den kan hjelpe deg godt på vei, og er i tillegg helt gratis!

Gratis e-bok:  Slik planlegger du kjøp av varebil   LAST NED »

Temaer: elektrisk bil, elektrisk varebil, elbil


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg