Hvordan vil fremtidens varebiler se ut?

Av Anders Romberg 13. november 2018

citroen_tubik_concept-wallpaper-1920x1200Hvordan vil varebilen se ut om 10 år? Det er mange faktorer som påvirker fremtidens varebiler, spesielt utviklingen på alternative energikilder.

Vil alle varebiler være helautomatiske og selvkjørende om 10 år? Vil vi endelig få se de første flyvende bilene? Fremtiden er som alltid usikker, men en ting som derimot er sikkert er at det blir veldig spennende å se hvor utviklingen går.

I dette blogginnlegget har jeg sett på noen konseptvarebiler for fremtiden. Hvilke av disse som kommer i produksjon, og eventuelt når, er det opp til produsentene og markedet å bestemme.

Post- og budtjenester viser vei

Trolig er det kjøretøy utviklet for post- og budtjenester som vil avgjøre fremtidens varebiler. 

Ford autodelivery

Ford Autolivery ble utviklet av Ford designerne Euishik Bang, James Kuo og Chelsia Lau for å møte utfordringen med last mile leveranser. Last mile er definisjonen på levering av post, aviser og småpakker, fra terminal til husstand.  Det er mange som jobber med automatisering av det siste trinnet i leveringsprosessen. Dette er viktig for å gjøre levering i byer og bynære miljøer enklere og mer miljøvennlig. Autolivery er et autonomt kjøretøy med elektrisk stasjon. Bilen bruker om nødvendig drone til å levere pakker til de øverste etasjene.

I Ford Autolivery brukes den selvkjørende teknologien Argo AI, der Ford har investert noen milliarder USD. Ford planlegger å installere flåter av tilkoblede, selvkjørende biler i bysentrum innen 2021.

eT

Et annet eksempel på last mile delivery kjøretøy er Volkswagen eT! Dette er en konseptbil fra Volkswagen, som ble tatt frem med hjelp fra Deutsche Post og Universitetet i Braunschweig i 2011. eT! kjører selvstendig og kan følge budet fra hus til hus med en «Følg meg» funksjon eller komme til sjåføren med en «Kom til meg» funksjon. 

Vision Van

Vision Van er ideen om hvordan Mercedes-Benz ingeniører ser fremtiden. Denne visjonen understreker funksjonen som en plattform for et fullt koblet logistikk konsept og et arbeidsmiljø for operatøren. 

Interessante skritt i dette konseptet er interiørdesign, kjøretøyets kommunikasjon med føreren via førerhuset, stort fokus på ergonomi og optimalisering av en rekke andre prosesser.

Renault EZ Pro

Renault E.Z ProRenaults designstudie for urban levering består et autonomt ledekjøretøy som etterfølges av robotic «pods».

Dette er en visjon om effektive og miljøvennlige byleveranser som kan bedre miljøet i byene i fremtiden. Den har en rekke elektriske, autonome «pods» som kan tilpasses for å levere et bredt spekter av varer og tjenester i bebyggede områder.

EZ-PRO består av en "leader pod", som etterfølges av fullt automatiserte "robo pods". Lederbilen har også plass til en person, og den har en joystick som muliggjør manuell styring av kjøretøyet.

Video: Se mer om Renault E.Z Pro her og her

Tubik

Citroën Tubik Concept
 ble presentert allerede i 2011. Med denne konseptbilen viser Citroën hvordan retrodesign kan brukes i en fremtidsrettet varebil. Den futuristiske Tubik er en prototype av en minibuss til ni personer. Om den også var tenkt som en varebil for håndverkeren er uvisst.

Multipurpose varebiler

Iveco truck

IVECO Z TRUCK er et langdistanse kjøretøy med ZERO CO2-utslipp. Dette oppnås gjennom optimalisert Liquefied Natural Gas-teknologi og bruk av Bio-metan. Konseptet er basert på en tung lastebil som kjører på Bio-LNG, forbedret aerodynamikk og et gjenvinningsanlegg for avfallsvarme.

Iveco forventer ZERO ulykker gjennom den avanserte bruken av automatisert kjøreteknologi. Dette definerer hvordan ny teknologi og autonom kjøring vil forandre rollen til sjåføren, som blir mer en logistikkoperatør.

IVECO Z TRUCK tar et skritt inn i fremtiden med hvordan alternativ energi, ny teknologi og automatisert kjøring vil forandre sjåførens liv. Denne banebrytende tilnærmingen har resultert i at dette konseptet er beskyttet av 29 patenter.

Food truck

Peugeot Food Truck viser en annen form for nytenking hva gjelder mindre kommersielle kjøretøy. Her blir salgsplassen brakt ut til kunden. Peugeot Food Truck er kompakt og egner seg godt for bysentrum.

Denne mellomstore varebilen kan foldes ut, noe som gjør bilen dobbelt så bred. Dette skaper en allsidig plattform som lett kan tilpasses til miljøet og aktiviteten. Peugeot Food Truck, som ble vist første gang i 2015, har et kjøkkenområde, spiseplass, kaféområde og et rom for DJ.

Toyota U2

Toyota U2 er en liten varebil for byen med uttrekkbare takpaneler og nedfellbar lastelem i varerommet. Dette er et design fra det nordamerikanske designteamet i Toyota.

VW id buzz

Volkswagen I.D Buzz Cargo. Kjent klassiker i ny elektrisk drakt.

Volkswagen lanserte nylig den selvkjørende el varebilen I.D. Buzz Cargo på varebilmessen IAA i Hannover. I.D. Buzz Cargo forventes å være leveringsklar i 2022 om alt går som planlagt og vil ha en rekkevidde på opptil 550 km (WLTP). Designet baserer seg på den folkekjære Volkevognbussen T1 type 2. Slik det ser ut i dag blir I.D. Buzz verdens første multifleksible elbil og varebil i ett, med en modus for helautomatisk kjøring. El varebilen blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde.

Les mer:

Future camping

marco Polo

Med konseptbilen Concept Marco Polo skaper Mercedes-Benz en visjon om hvordan fremtidens camping kan se ut. Med avansert stemmekontroll og taleassistent inne i kjøretøyet, trendy funksjoner samt et intelligent kontroll- og displaykonsept, fremstår Marco Polo som en spennende liten moderne campingbil.

Flyvende biler

flyvende bil

De siste årene har vi sett flere eksempler på at det satses tungt på flyvende biler.

Tidligere i år viste blant annet Audi frem den flyvende bilen Pop.Up Next – som er utviklet i samarbeid med flygiganten Airbus og Italdesign. Sistnevnte er eid av Audi siden 2010. 

Inntil nylig har mye av testingen av Pop.Up-bilen foregått gjennom datasimulering. Nå er det imidlertid kjent at Audi og Airbus har inngått en avtale med den tyske regjeringen, som tillater å teste Pop.Up Next i luftrommet over Ingolstadt – Audis hjemsted.

Regjeringen begrunner tiltaket med at det er et forsøk på å redusere trykket på de mest trafikkerte veiene i Ingolstadt, samtidig som det åpner for nye vekstområder i den tyske industrien.

– Flyvende biler er ikke lenger en visjon. De kan ta oss inn i en ny dimensjon av mobilitet, og utgjør en ypperlig mulighet for oppstartbedrifter som allerede utvikler teknologien, forteller Tysklands transportminister Andreas Scheuer.

Kilde: ABC Nyheter

pop up next

Les mer:

Temaer: Økonomi, Pris, Sikkerhet, Last, Kjøpe varebil, Profilering, Dobbelt gulv, Varelager i varebilen, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport, flåte, konseptbil, fremtidens varebil, future vans, elektrisk bil, elektrisk varebil


Anders Romberg's photo

Av: Anders Romberg

Anders har lang erfaring fra reklame- og designbransjen og jobber som konseptutvikler ved Loyds. I løpet av karrieren har han drevet eget reklamebyrå og vært båtbygger. Nå er han med å forme nye produkter og er spydspissen i Loyds satsning innen prosess- og produktinnovasjon.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg