Har varebilselgeren blitt overflødig?

Av Jan-Erik Hansen 27. november 2018

BoredI dag har det blitt slik at når kunden først kommer inn i butikken for å kjøpe varebil, så har han allerede bestemt seg for hva han vil ha. I dag bruker vi internett til å lese oss opp på hva vi trenger og hva vi skal kjøpe, og beslutningen er tatt lenge før vi besøker bilbutikken første gang. Flere og flere dropper faktisk hele butikkbesøket og bestiller heller bilen direkte på nettet, eller på mail eller telefon. På internett finnes milliarder av ulike bilrelaterte nettsider, magasiner, tester, blogger, forum, anmeldelser etc. Hvis jeg googler for eksempel «Ford» får jeg over 2 milliarder treff!

Så hva gjør varebilselgeren i dag?

Det er selvfølgelig ikke alle som helt har bestemt seg før de kommer til butikken og bilselgeren opplever nok at det fortsatt er en del som ønsker veiledning og råd om hva slags bil de skal velge. I tillegg må bilselgeren sørge for visning og kanskje prøvekjøring av bilen, og ikke minst sørge for at selve salget blir håndtert på riktig måte. Uansett må vi innse at måten vi handler bil på har endret seg drastisk. Før var kunden innom bilbutikken i snitt hele 7 ganger før han til slutt kjøpte bilen. I dag er snittet kun 1,4 ganger.

VW - Flere vans-689027-edited

Å kjøpe varebil er ikke det samme som å kjøpe personbil

Hvis du skal kjøpe ny varebil er det helt andre valg og beslutninger som må tas, enn om du skal kjøpe ny personbil. Varebilen er ikke bare en bil, men et verktøy som skal brukes i jobb og den må kunne dekke helt spesifikke roller i arbeidsdagen. Akkurat som de andre verktøyene du kjøper. Mens en personbil velges mest ut ifra pris, design, image og følelser, må varebilen dekke helt spesifikke roller som varetransport, persontransport, varelager, oppbevaring, verksted, kontor, arbeidsplass og reklameplakat. 
Les mer her: 10 ting du MÅ vurdere før du kjøper ny varebil

Derfor er det lurt å besøke en varebilselger

Varebilselgeren kan varebil! Selgeren har varebil som yrke og har garantert mye å tilby deg som skal kjøpe varebil for første gang. En ekstra runde hos forhandleren gir deg større mulighet til å sitte igjen med en komplett varebil som dekker alle dine behov.

Det er ikke alt som er mulig å finne på nett:

  • Hvilken størrelse trenger du på bilen? 
  • Hva skal bilen trekke (vekt på henger)? 
  • Nybil eller bruktbil? 
  • Lease eller kjøpe varebilen? 
  • Hvilken forsikring trenger du?
  • Hvilken type bilinnredning trenger du?

renault-kangoo-express-Smartfloor

Lurer du på hvilken type innredning du skal velge? Bilinnredningstesten: TEST DEG SELV

Det å møte og snakke med en varebilselger er en prosess du ofte kommer godt ut av. Du vet hva du skal jobbe med og hvilke utfordringer du møter i arbeidsdagen, og varebilselgeren vet hvilke bilmodeller, utstyr og løsninger som finnes for å gjøre det enklere for deg.

Les mer om varebilkjøp og varebilinnredning i vår gratis e-bok.  

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ

Temaer: Økonomi, Pris, Sikkerhet, Leasing, Vareromsbeskyttelse, Kjøpe varebil, Orden, Varelager i varebilen, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport, flåte, kontor i bilen


Jan-Erik Hansen's photo

Av: Jan-Erik Hansen

Jan-Erik er Account Manager i Loyds Industri og har lang erfaring innen salg. Han jobber målrettet med vedlikehold og opplæring av produkter og rutiner hos bilforhandlere i Norge. I tillegg er han vår Smartfloor Inbound Sales ekspert.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg