Å følge skattereglene for bruk av firmabil kan virke vanskelig for mange. Her er det viktigste poengene.
Personlig kunne jeg svært lite om temaet da jeg skulle sette meg ned å skrive et innlegg om det. Siden jeg ikke hadde noe forkunnskap om firmabiler og skatt, tok jeg den tryggeste veien: Jeg spurte ekspertene. I dette blogginnlegget deler jeg hva jeg lærte om firmabil og skatteregler i en prat med Infotjenester.
Nye regler for varebil med grønne skilter
For å begrense omfanget, tar vi for oss varebil klasse 2.
Utgangspunktet for hele skatteloven er at du skattlegges når du bruker bilen privat. Frem til 2016 var det slik at du måtte betale ganske mye skatt, selv om du kun brukte varebilen sporadisk på privaten. Hvis du for eksempel skulle levere barna i barnehagen, og det medførte en kjørerute på kun 100 meter lengre enn den normale jobbruten, ble du likevel hardt beskattet. Regelen tok ikke hensyn til at du kjørte varebilen minimalt i privat sammenheng. Skattereglen var listeprisen på bilen X 30 prosent.
Det kunne være snakk om 80.000 kroner i inntektstillegg fordi du tok en liten tur innom barnehagen.
Denne løsningen var ikke akkurat veldig lønnsom for varebilbrukeren. I 2016 kom det heldigvis en ny regel som lettet litt på den harde beskatningen.
Velg mellom 2 forskjellige beskatningsmetoder
De som har tjenestebehov for varebil med grønne skilter i dag, kan velge mellom to beskatningsmetoder. Jeg skal prøve å forklare deg det på en enkel måte.
1. Sjablongberegning
Sjablongberegning gir deg friheten til å bruke varebilen så mye du vil på privaten. Du får et bunnfradrag på 50 % av prisen på varebilen (opp til 150.000 kroner). Det vil si at du skatter 30 % av halve beløpet bilen er verdt. Denne skatteregelen tar utgangspunkt i et bunnfradrag på maksimum 150.000 kroner. Med andre ord, hvis bilen er verdt mer enn 300.000 kroner, skal du alltid trekke av 150.000 kroner før du beregner 30 % skatt av listeprisen. Her er et eksempel:
Det eksemplet viser, er at hvis du har en bil som er verdt 400.000 kroner, vil du skattlegges for 75 000 kroner i året. Deler du det på 12 måneder, får du 6 250 kroner påslag på lønnen din som du må skatte av.
Denne skattemetoden passer alle som kjører varebilen mye på privaten. Ifølge Infotjenester er det kanskje den enkleste metoden å forholde seg til. Fordelen med denne metoden er at det ikke har noen ting å si hvor mye du bruker varebilen på privaten.
En tilleggsregel på sjablongberegning, er at alt over 299.100 kroner må beskattes med ytterligere 20 %. Du kan lese mer om dette her.
2. Individuell beskatning
Den andre metoden som kan velges, er individuell beskatning. Det betyr at du betaler 3,40 kroner per privatkjørte kilometer. Dette er en metode som passer de som kjører varebilen minimalt i privat sammenheng.
Vilkåret for denne metoden, er at du må bruke elektronisk kjørebok i bilen. Denne fungerer som dokumentasjon for alle kilometer kjørt med varebilen. Med hensyn til personvern vil den elektroniske kjøreboken angi totalkjørte kilometer og trekke fra det du kjører i yrket. Dermed trenger du ikke å loggføre hvor du kjører privat. Differansen mellom totalkjørte og yrkeskjørte kilometer er det du må skatte av.
Utregningseksempel:
Hvis du i løpet av en måned kjører 1000 kilometer med varebilen, og 200 av dem er privatkjørte, vil du altså måtte skatte av 680 kroner for inneværende måned.
Denne metoden er mye gunstigere å bruke enn sjablongmetoden, så lenge du kun driver med privat småkjøring.
Hvem bestemmer hvilken metode du skal benytte deg av?
Skattereglene kan tilpasses den enkelte ansatte. Hvis du er i en bedrift der alle har firmabil, men det er veldig stor forskjell på hvem som bruker varebilen privat og ikke, kan noen benytte sjablongmetoden og andre benytte individuell beskatning.
Det er arbeidsgiver som bestemmer hvilken metode som brukes. Hvis individuell beskatning brukes, er det arbeidsgivers plikt å følge opp den ansatte slik at det er klart hva som er yrkeskjøring. Dette er et ganske komplisert regelverk. Det må være registrert riktig, og det kan føre til ekstra administrasjonsarbeid med korrigeringer, overføring av filer og lignende.
Sjablongberegningen er mye enklere for arbeidsgiver, fordi det kun er den ene beregningen, ferdig med det. Likevel kan sjablongmetoden gi uforholdsmessig stor skattelegging på en ansatt som ikke bruker varebilen mye privat. Beregningsmetode bør derfor vurderes med omhu.
Når bilen din er mer enn 3 år gammel
Skatteregelen sier at hvis du har en bil som er eldre enn tre år, kan du redusere listeprisen i to trinn – først med 25 % og deretter med 50 % før du beregner skatt. Det betyr at hvis du har en varebil eldre enn tre år med listepris på 400.000 kroner, vil du bli beskattet på følgende måte:
400 000 x 0,75 = 300 000
300 000 x 0,5 = 150 000
Beskatning på 30 %:
150 000 x 0,3 = 45 000
45 000 / 12 = 3 750 kr
Du vil altså bli beskattet for et påslag i lønnen på 3 750 kroner hver måned for på en bil som er eldre enn tre år. Vi kan konkludere med at det vil være en fordel for alle med litt eldre biler, fordi du slipper å skatte like mye som ved en nyere bil.
Nylig kom det en ny regel som ga muligheten til å bytte fra sjablongmetoden til individuell beskatning. Dette var ikke mulig frem til 2016, som kunne vise seg å være et problem for flere.
Les mer om temaet hos Yrkesbil.
Hvis du skal bytte varebil i dag, er det flere ting å sette seg inn i – ikke bare skatteregler. Last ned vår gratis e-bok for å lese mer om varebilens rolle.