Lønner det seg alltid å gå for den billigste prisen når det gjelder bilinnredningen?
I dette blogginnlegget skal jeg kort ta for meg hva som er viktig å tenke på kostnadsmessig ved valg av bilinnredning.
Kjøp av varebil og bilinnredning er en stor investering. Det er ikke bare bilmerke og størrelsen på bilen du må vurdere når du skal ha ny varebil. Å ha en godt planlagt bilinnredning er avgjørende for en effektiv arbeidshverdag.
Hvorfor er bilinnredning viktig?
Det er viktig at varebilen din er godt rustet for en effektiv jobbhverdag.
Du må holde orden på:
- utstyr
- verktøy
- materiell
Dette har en innvirkning på både inntekt, tid og kvaliteten på arbeidet som blir utført.
Noe av det du må tenke på når du ønsker en mer effektiv bilinnredning har vi tidligere skrevet om. Her kan du lese mer om hva varebilinnredning koster.
Hvilken type bilinnredning du skal velge, er helt opp til deg selv. Det som er viktig er en bilinnredning som er tilpasset din bransje og ditt bruk. En slik type innredning kan være Smartfloor.
Bilinnredningen gir brukerne bedre oversikt og en mer effektiv arbeidsdag. Her kan du se hvordan rørlegger Jostein Larsen har innredet sin varebil med Smartfloor.
Prisen på bilinnredning bør ikke avgjøre
Det er ikke bare prisen på selve varebilen som er viktig når du skal kjøpe ny varebil, men også alt ekstrautstyr du kjøper. Vi ser dessverre ofte at kjøpere går for en løsning i en «billigere» kategori, kun for å spare inn en liten sum. Det finnes mange tilbydere som presser prisen, men dette går gjerne utover kvaliteten. Det er ikke alltid en slik løsning lønner seg.
Selv om det kan føles bra å spare penger, betyr det ikke at denne følelsen vil bestå. Det å kjøpe et produkt du vil være fornøyd med i lang tid, er mer verdt enn en lavere sum på kjøpskontrakten. En god bilinnredning er vel så viktig som selve varebilen.
Mitt tips er å sette opp et regnestykke, for å se om du virkelig sparer så mye som du tror, hvis du velger en billigere løsning.
God innredning er lønnsomt
Målinger har vist at man kan fakturere for ekstra timer i løpet av en arbeidsdag, hvis håndverkeren har mer orden og bruker mindre tid på leting etter utstyr i bilen. Hvis du ikke velger å ta hensyn til en innredning som effektiviserer arbeidet, kan det altså koste deg penger hver eneste dag, hvert eneste år.
Et eksempel:
La oss si at en håndverker jobber 48 uker i løpet av et år. I løpet av dette året bruker han i gjennomsnitt 20 minutter om dagen til å lete etter utstyr og verktøy. 20 minutter om dagen vil si cirka 150 kroner, hvis vi tar utgangspunkt i en håndverkerpris på 450 kroner i timen. Håndverkeren jobber 5 dager i uka.
Velger du å kjøpe en innredning av kvalitet, som løser dette «leting etter verktøy i 20 minutter»-problemet, kan du spare cirka 36.000 kroner i året. Var virkelig bilinnredningen så dyr, når det viser seg at du kan spare inn kostnaden på det ene året?
450 kr / 3 = 150 kr x 5 dager x 48 uker = 36000 ,-
For å si det med andre ord: Du sparer inn prisen på et Smartfloor første året.
Her kan du laste ned brosjyre for Smartfloor. Den gir deg oversikt over mål og vekt samt tilbakemeldinger fra brukere av bilinnredningen.
Eller om du er nysgjerrig på hva Smartfloor koster til din varebil, kan du sende oss en forespørsel på et uforpliktende tilbud.