Førsteinntrykk er noe alle mennesker har et forhold til. I håndverkerbransjen gjelder det å være godt forberedt så kundene får et godt inntrykk og bruker deg igjen eller anbefaler deg videre. Et viktig utgangspunkt er å fremstå ryddig og profesjonell.
Hvordan klarer du det? I dette innlegget gir vi deg noen nyttige tips til hvordan du skaper et godt førsteinntrykk.
For en håndverkerbedrift kan førsteinntrykket fort påvirke hele totalopplevelsen til kunden. Mislykkes du i å skape et godt inntrykk hos en potensiell kunde på for eksempel en befaring, kan det ha avgjørende utslag på salgets gang.
I verste fall risikerer du å miste oppdraget og kunden din velger en annen leverandør.
Ta testen: Hvilken varebilinnredning vil gi deg en mer produktiv arbeidsdag?
Så raskt kan kunden å få feil inntrykk av deg
Kunden har fått mye større fokus på rangering av håndverkertjenester og innhenting av flere anbud før de bestemmer seg. Derfor gjelder det å overbevise sluttbruker på riktig måte så fort som mulig.
Innen salg snakker man gjerne om 4x20-regelen. Denne regelen forklarer hvordan et førsteinntrykk skapes, og kan med fordel ligge i bakhodet til deg som er håndverker også. Noe av det viktigste du gjør er jo nettopp salg av tjenestene dine.
I følge 4x20-regelen gir følgende en indikasjon på når og hvordan førsteinntrykk skapes:
- 20 første sekundene
- 20 første ordene
- 20 første bevegelsene
- 20 øverste cm
Med andre ord er det første møtet kritisk.
Tenk derfor grundig igjennom de første 20 sekundene og legg vekt på de 20 første ordene du sier. Tenk over de 20 første bevegelsene du gjør, og ikke glem å bruke de 20 øverste cm av hodet ditt.
Hvordan gir du et godt inntrykk til de kundene du har?
Først og fremst er det viktig å være hyggelig, imøtekommende, hjelpsom og lyttende når du møter nye potensielle kunder. Du er der for å gjøre en jobb for dem og løse et problem de har.
Hvilke andre ting burde du som håndverker være obs på?
Rot.
Veldig ofte kjører dere håndverkerne rundt med rotete varebiler. Ofte så rotete at verktøy faller ut når dere åpner bakluka. Hvilket inntrykk gir dette til kunden du besøker?
Et drømmescenario for enhver som har håndverkere i hus, er at det etter ferdig jobb ikke ser ut som det har vært noen der i det hele tatt. Selv om det kanskje ikke er forventet, så setter alle pris på at håndverkeren ikke etterlater seg et rotete åsted. Det er alltid bedre å levere over forventningene enn under.
En ryddig varebil gir inntrykk av profesjonalitet. Du fremstår som en nøye, dyktig og effektiv håndverker hvis bilen din ser strøken ut, heller enn at det er komplett kaos inni der. Det er ikke tvil. Kunder vil betale for at du utfører en jobb, ikke at du bruker tid på å lete etter verktøy og annet materiell i bilen din.
Å legge til rette for en ryddig varebil er altså et viktig steg i riktig retning hvis du ønsker at potensielle kunder skal få et godt førsteinntrykk av deg.
Fremstå profesjonell med ryddig varebil
Så hvordan kan du legge til rette for en ryddigere varebil? Start med varerommet og tenk at du må lage et "system". Dette systemet bør ta utgangspunkt i at alle ting har en fast plass samtidig som plasseringen bidrar til at du får enklere tilgang til det du trenger. Ikke bruk opp verdifull plass i varerommet på ting du sjeldent bruker. Ha med deg fast det som du bruker ofte og sørg for god oversikt over det viktigste varelageret ditt. Når du unngår et fullstappet varerom reduserer du også sannsynligheten for skader som oppstår på verktøyet under kjøring.
Les også: 10 tips - Slik organiserer du verktøy og varelager i varebilen
Sannsynligheten for at kunden din vil legge merke til at akkurat din bil er mye mer ryddig enn hva de har erfart med andre leverandører, er stor. Så ikke tillat deg å miste kunder på grunn av et dårlig førsteinntrykk!
Ønsker du en mer ryddig varebil for å skape et bedre inntrykk, men du er usikker på hvilken innredning som kan hjelpe deg? Ta vår gratis innredningstest: