Taper du jobber til konkurrentene fordi du ikke klarer å ha orden i varebilen?

Av Eirik Lier 6. september 2018

Rot og ryddig bil NY-1Overskriften forutsetter selvfølgelig at du tilbyr en form for håndverkertjeneste der du benytter en varebil. Har du som håndverker orden på «kontoret»? Med kontoret mener vi varebilen du bruker for å få utført jobben. Hvis du med hånda på hjertet kan si at du har orden og system i varerommet er du dessverre en av svært få! I dette blogginnlegget gir vi deg 4 fokusområder som kan hjelpe deg til å få jobben! 

Etter å ha jobbet med varebiler i 30 år har vi møtt og sett mange håndverkere og det har blitt ansett som normalt å ha en rotete varebil! Tror du dette har noe å si for bunnlinja til enkeltmannsforetaket du styrer selv? Eller hva med kun to av de 60 varebilene bedriften du jobber for har i bilparken?  

1.Førsteinntrykk

For en håndverkerbedrift betyr det rett og slett at førsteinntrykket kan ha noe å si for kundens totalopplevelse. Mislykkes du i å skape et godt inntrykk hos en potensiell kunde, kan det ha avgjørende utslag på salgets gang. I verstefall mister du oppdraget og inntektskilden.  

4 x 20-regelen img-912994-edited


 4 x 20-regelen

Innen salg bruker man gjerne 4 X 20-regelen som et utgangspunkt for å skape bedre førsteinntrykk.

  • 20 første sekundene
  • 20 første ordene
  • 20 første bevegelsene
  • 20 øverste cm

Tenk på de første 20 sekundene og de 20 første ordene du sier bør være gjennomtenkt. Det samme gjelder de 20 første bevegelsene du gjør. Bruk de 20 øverste cm av hodet ditt.

Denne forklarer hvordan et førsteinntrykk skapes og modellen er flittig brukt av salgsorganisasjoner over hele verden. 

Det er ikke bare dårlige inntrykk mennesker legger merke til, men også de gode. Følger du 4 x 20-regelen, vil sjansen være større for at dine nye kunder vil få en forsterket positiv opplevelse av deg. Det vil i tillegg bidra til en positiv omtale om ditt firma og kan i bestefall gi bedre omdømme og flere kunder

2. Kundene er dine gjester

Har man orden på 4x 20-regelen vil neste tips føles enkelt: Du burde tenke på kundene dine på samme måte som du tenker på gjestene du ber hjem til deg. Ta vare på dem! Sammenhengen mellom kunder og gjester er akkurat dette. Inntrykket du ønsker å gi til dine gjester, er det samme inntrykket du burde jobbe for å gi dine kunder.

Gi dem inntrykk av at du har orden i sysakene. At du er den type håndverker som vet hva du driver med og alltid gjør en god jobb.

Hvis du er i minste tvil om servicebilen din gir et godt inntrykk, er mitt råd: gjør noe med det!

3. Orden og 5S

Selv om 5S som oftest blir brukt i fabrikker, er dette et begrep som også burde bli overført til din mobile arbeidsplass. Det vil bidra til økt lønnsomhet, bedre effektivitet og bedre trivsel. I tillegg vil det ha mange positive effekter på dine kunder, og arbeidsgiver. 

Les her hvordan du innfører 5S i varebilen

5 s - tavle

4. Vær kritisk når du først skal kjøpe deg serviceinnredning

Du burde tenke at innredning faktisk er det viktigste verktøyet du har i varebilen. Riktig innredning er med på å bidra til et bedre miljø i varerommet. Den skal gi deg plassen du trenger til alt av verktøy og materiell, samt muligheten til å laste de litt større gjenstandene du skal ha med deg.

Ikke velg en innredning på bakgrunn av at «den ser fin ut». Fin betyr ikke nødvendigvis optimal, sikker eller god.

Sett deg inn i de forskjellige løsningene som leveres og tenk gjennom hvordan arbeidsdagen bør legges opp. Vil det for eksempel være et irritasjonsmoment å måtte krype inn i varerommet hver gang du må hente drillkofferten helt innerst i varerommet?

Elektrikerbil med mann og kran

Litt ekstra research før du velger innredning kan være med på at du blir mer fornøyd: Les deg opp på ulike innredninger, ta en test for å finne ut av hvilken innredning som passer ditt bruk  og snakk med din lokale forhandler!

Disse 4 tipsene vil gjøre at du får flere oppdrag og med det en bedre bunnlinje! Uten tvil!  

 

Temaer: Økonomi, Pris, Kjøpe varebil, Orden, Dobbelt gulv, Varelager i varebilen, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport


Eirik Lier's photo

Av: Eirik Lier

Eirik er redaktør i Loydsbloggen og selskapets markedsdirektør: Han har vært med å skape innovative løsninger til flere bransjer, som for eksempel Smartfloor og Paxster. Han er ingeniør og videreutdannet ved Sjøkrigsskolen.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen er kilde til kunnskap og inspirasjon for håndtverkere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen.

Besøk loydssystems.no for en bedre titt på produktene våre.

New Call-to-action

Siste innlegg