Tenker du at varebilkjøpet kun er en kostnad for bedriften din? Mange går i denne fellen, og velger derfor en løsning som ikke er optimalisert for bedriften. Denne guiden går gjennom hva "Total Cost of Ownership" er og hva det betyr for varebilkjøpet.
Ikke tap penger på et billig innkjøp
Det første du må tenke på er faktisk den potensielle inntekten anskaffelse av nytt utstyr til bedriften kan skape. Hva vil investeringen kaste av seg i form av kroner og øre?
Vi har studert disse forholdene ute hos mange spesialentreprenører, og det er én ting vi kan konkludere med:
Det er mye mer gunstig å forberede innkjøpet med hensyn til å etablere effektivitet, fremfor å handle det billigste. Konsekvensen av å handle det billigste er at du kan tape hundretusener på ineffektive prosesser.
Total Cost of Ownership ved kjøp av bilinnredning
Som flåteansvarlig i en bedrift må du ha kontroll på Total Cost of Ownership (TCO) når du skal gjøre innkjøp (varebil og bilinnredning). Med andre ord; du må vite hva et innkjøp faktisk vil koste bedriften, og ha som mål å få kostnaden så lav som mulig.
Likevel må du passe på at du først og fremst velger riktig type utstyr, tilpasset oppdragene bedriften har. Hvis du ikke gjør det kan det resultere i at din forhandling for å få en lav TCO elimineres bort på kort tid.
Du må først skaffe deg oversikt over følgende:
- Budsjett
- Bestemt type bilmodell
- Bestemt type bilinnredning
Først når du har oversikt kan du begynne å finne kostnader på bilen innenfor det segmentet du mener er riktig.
Hva kan Total Cost of Ownership utgjøre?
Vi på Loyds sier gjerne at Total Cost of Ownership utgjør cirka 10 prosent av den operative timekostnaden. Eksakt regnestykke for din bedrift må du finne selv, men vårt eksempel er representativt.
Du må snakke med de som er ansvarlig for drift ute på anlegget og stille de rette spørsmålene:
- Hvordan kan dere spare mest mulig tid ute i felten?
- Hva kan jeg bidra så du sparer tid i løpet av din arbeidsdag?
Bli inspirert av industrien
Se på industrien. Der har de nøye analysert hvordan de enkelte oppgavene skal utføres for å utføre de mest mulig effektivt, og de har en kontinuerlig prosess gående hver dag for å bli bedre.
Samtidig som du skal prøve å holde totalkostnaden så lav som mulig ved kjøp av nytt utstyr, burde du:
- Legge til rette for en enklere arbeidsdag.
- Motivere de ansatte til å ha det enda mer ryddig.
- Og invester i nye verktøy som arbeider mer presist og raskere.
Du risikerer å få dårligere håndverkere på jobb ved å ha utstyr som ikke er laget for bedre flyt i arbeidsdagen. Det er derfor dette er så viktig.
Les mer: Gjør varebilen deg til en dårligere håndverker?
Sammenlign leverandører som er sammenlignbare
Er det snakk om å kjøpe en Volkswagen T6, Toyota Proace eller Renault Trafic?
Få tilbud fra flere leverandører med samme egenskaper og utstyrspakke.
Ved innkjøp av nytt utstyr til biler er det viktig å sammenligne biler med samme spesifikasjon. Pris på bilen, innredningen, driftskostnader og serviceavtale må kunne sammenlignes. Det hjelper ikke å sammenligne eple og pærer, ikke sant?
Hvis du er ute etter å kjøpe varebil, kan det være greit å gjøre litt research i forkant. Det kan blant annet være å snakke mer med dine ansatte før du bestemmer deg for hva du skal investere i. Vi har også utarbeidet en test for alle som er på utkikk etter bilinnredning. Denne kan du motivere de ansatte til å ta, slik at dere alle kan få et bedre og mer kvalitativt bilde på hvilken bilinnredning det faktisk er behov for i deres bedrift.