Kan du forskjellen på egenvekt, nyttelast og totalvekt?

Av Anders Romberg 27. juli 2021

Forskjellen på egenvekt, nyttelast og totalvekt

Det er ikke alltid like lett å skille på betegnelser som har med vekt og last å gjøre. Jeg vil her prøve å gi deg en forklaring på de forskjellige begrepene, når det gjelder varebil. 

Egenvekt, nyttelast og totalvekt

 

  • Egenvekt: Med motorvognens egenvekt menes vekten av motorvogn i fullt driftsferdig stand, med permanent montert utstyr, smøreolje, vann og fulle drivstofftanker samt eventuelt reservehjul, jekk og lignende. Vekt på fører, som er satt til 75 kg, er også inkludert i egenvekten.

  • Nyttelast: Den vekten som kan lastes i bilen, inkludert vekt på taket. I vognkortet står det gjerne tillatt nyttelast oppført, inkludert passasjerer. Dette betyr at du må trekke fra vekten på eventuelle passasjerer for å finne ut hva du kan laste av verktøy, varelager og annet nødvendig utstyr. Husk at varebilinnredningen også utgjør en del av bilens tillatte nyttelast, samt takstativ, skiboks og lignende.

  • Aktuell totalvekt: Med aktuell totalvekt menes den samlede totalvekten bilen har ved kontrolltidspunktet (egenvekt + nyttelast).

  • Tillatt totalvekt: Tillatt totalvekt er den vekten fabrikanten av kjøretøyet oppgir som maks totalvekt. Er kjøretøyet lovlig lastet, vil aktuell totalvekt være lik tillatt totalvekt. Er aktuell totalvekt høyere, foreligger ulovlig overlast.

NB! Merk også at tillatt aksellast må overholdes.

Planlegg kjøp av varebil med denne guiden »

Hva skjer hvis du blir stoppet i kontroll med overlast?

Fra 1. mars 2018 gjelder følgende regler hvis du blir stoppet med overlast: Så lenge overvekten ikke overskrider 30 prosent av totalvekten, eller overlasten er under 500 kg, får du kjøre videre, etter at bilen er tømt til lovlig totalvekt. Har du mer overlast enn dette skal forholdet anmeldes til politiet. Dermed er det nå opp til politiet å avgjøre straffen hvis du kjører med for tung varebil på grønne skilt.

Les mer på at.no her

DSC_0901

Kjøp en innredning som sikrer gode kjøreegenskaper selv ved fulllastet bil 

Med Smartfloor, eller ekstra høyt dobbelt gulv, får du plassert alt av tunge verktøy og materiell under gulvet. Dette gir et lavere tyngdepunkt enn med tradisjonell varebilinnredning, og sikrer gode kjøreegenskaper selv ved fulllastet bil.

Les mer om Smartfloor.

Tilhenger

Førerkort klasse B
Med førerkort klasse B kan du etter hovedregelen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Førerkort klasse BE
Har du tatt klasse BE senere enn 19. januar 2013, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort. Der finner du hva som er bilens «tillatt hengervekt» (maks aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen) og hva som er «tillatt vogntogvekt» (maks sum for bilens + tilhengerens aktuelle totalvekter). De tekniske begrensningene må ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har.

Statens vegvesen har en app som gjør det enkelt for deg å finne ut dette for din bil. Appen heter bil og henger. Denne er fin å bruke hvis du er usikker! 
De har også en fin tilhengerkalkulator som du finner her.


Hvis du skal kjøpe ny varebil, er det flere ting enn egenvekt, nyttelast og totalvekt du må tenke gjennom. Last ned vår gratis guide med mange gode råd og tips til deg som vurderer ny varebil.

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ

Temaer: Økonomi, Sikkerhet, Last, Kjøpe varebil, Orden, Varelager i varebilen, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport


Anders Romberg's photo

Av: Anders Romberg

Anders har lang erfaring fra reklame- og designbransjen og jobber som konseptutvikler ved Loyds. I løpet av karrieren har han drevet eget reklamebyrå og vært båtbygger. Nå er han med å forme nye produkter og er spydspissen i Loyds satsning innen prosess- og produktinnovasjon.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg