Hva koster en varebilinnredning som rommer 1 kubikkmeter?

Av Christine Amundsen 30. mai 2017

Foss og Strande Elektro VolkswagenÅ sammenligne prisen på en innredning som rommer mindre enn 0,5 m3, mot en innredning som rommer det dobbelte, vil ikke gi riktig bilde på hvor mye en serviceinnredning koster. Ikke sammenlign epler og pærer når du skal velge innredning.

Du har kanskje lest dette innlegget, hvor vi snakker om hvorfor en horisontaldelt innredning ofte er mer effektiv enn en vertikaldelt. Hvis ikke råder jeg deg til å ta en kikk. Når man er på utkikk etter ny innredning i varebilen er det helt naturlig å sammenligne priser, og det er hovedpoenget i dette blogginnlegget: Ikke sammenlign to innredninger som ikke er sammenlignbare. 

La meg si det med andre ord. Er du på utkikk etter en innredning som skal spare bedriften for tid og penger? Da nytter det ikke med en innredning som har for lavt nyttevolum. En serviceinnredning som ikke skaper den flyten og effektiviteten i arbeidet som du er på utkikk etter eller trenger, er langt fra lønnsomt. Tenk på alt av verktøy og varelager som skal med i løpet av en arbeidsdag. De fleste håndverkere vil ha behov for en innredning som rommer nærmere 1000 liter.

Her kan du finne ut hvilken innredning som passer til ditt bruk.

Hvor trygg er du på at nettopp innredningen du velger vil fungere?

Typisk nettovolum på en innredning i en mellomstor servicebil er 0,5 m3 (hvis du trekker fra plassen til hjulhus og plassen du trenger for å få verktøy ut av hyllene). Si at en slik varebilinnredning koster nærmere 20.000 NOK. Prisen i seg selv kan vurderes som "billig" og kanskje føles som et godt kjøp. 

Problemet med denne typen innredning (i de aller fleste tilfeller), vil bli behov for større nyttevolum. Likevel er det mange tilbydere av varebilinnredning som har 0,5 m3 som standard nyttevolum.

Velger du for eksempel en innredning med skuffer som tåler 50 kilo, og du egentlig skal laste 100 kilo, lønner det seg ikke å kjøpe innredningen som tåler 50. Ikke nok med at du kjøper en innredning med for lite kapasitet, du risikerer å måtte bytte innredningen mye raskere på grunn av slitasje. Det samme gjelder en innredning med for liten plass. Velger du en innredning som rommer rundt 1 m3 vil du få plass til det meste og for denne størrelsen må du nok opp i en pris nærmere 35.000 kroner. Ja, det er mer enn 20.000 kroner, men nytteverdien er vesentlig større!

Poenget mitt er at du begynner i helt feil ende hvis du vurderer pris fremfor best egnet løsning. Det viktigste med ny innredning er at du skal få plass til alt av det verktøyet og varene du bruker daglig. Du skal også ha ledig gulvplass til frakting av større varer. Innredningen skal hjelpe deg til å bli mer effektiv og mindre rotete.

Les mer her: 5 tips til en mer ryddig varebil

Toyota Proace L0 Smartfloor

Vår anbefaling er altså en horisontaldelt løsning. Den bør:

  • Være utrekkebar.
  • Ha et stort (ledig) gulv til varefrakt.
  • Lett tilgjengelig surrekroker.
  • Gi god oversikt over varelager i bilen.
  • Ha et lavt tyngdepunkt.
  • Sikre verktøyet under kjøring.
  • Skjule verdifullt verktøy. 

Hvis du velger en innredning kun basert på pris og uten nøye vurdering, vil du risikere:

  • Å bruke mye tid på å lete etter verktøy.
  • Å skade verktøy og varer under kjøring.
  • Å bruke mye tid på å rydde i varerommet.

Sparer inn kostnaden på kun ett år

Med disse ulempene vil kroner gå tapt. Tid er lik penger! Uten en innredning som bidrar til en enklere hverdag, vil du bruke mye tid på å unødvendig leting og rydding. Og det koster bedriften omtrent 150 kroner for 20 minutter leting om dagen. Kort oppsummert; kostnaden du får hvis du velger innredningen som rommer 1 m3 vil være spart inn i løpet av ett års bruk. Velger du derimot den billigere og mindre varianten vil du mest sannsynlig måtte fortsette med leting og rydding. 

I dette blogginnlegget har vi tatt utgangspunkt i at håndverker har behov for å frakte ganske mye varer, verktøy og ønsker en mer ryddig arbeidsdag. Det kan hende at ditt behov er annerledes. Vi har derfor utformet denne innredningstesten. Du svarer på noen enkle spørsmål angående din arbeidsdag og ditt behov, og testen vil gi deg det perfekte svaret på hvilken innredning som passer for deg. 

Hvilken innredning passer best for deg?  TA TESTEN 

Temaer: Økonomi, Pris, Orden, Dobbelt gulv


Christine Amundsen's photo

Av: Christine Amundsen

Christine er vår digitale ekspert og leder arbeidet med bedriftens innholdsproduksjon. Hun har en Bachelor i markedsføring/økonomi og visuell kommunikasjon fra Markedshøyskolen og har tidligere jobbet i filmbransjen der hun fikk verdifull erfaring med bruk av sosiale medier i markedskommunikasjon.

Epost

Kommentarer

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg