Unngå disse tabbene når du skal kjøpe varebil

Av Anders Romberg 28. august 2018

4 bilerHar du noen gang kjøpt noe på billigsalg og angret etterpå? En tidligere kollega som hadde gjort nettopp dette fortalte meg følgende kloke ord: «Husk at ergrelsen over feil valg varer mye lenger enn gleden over den lave prisen”. Denne erfaringen har nok mange også gjort seg når de har kjøpt varebil. I dette innlegget får du noen tips for å unngå de største tabbene.

Varebilen er et viktig verktøy i arbeidsdagen, og det er ofte de mindre opplagte tingene man irriterer seg over i lang fremtid. Dette skjer gjerne fordi man ikke har gjort godt nok forarbeid eller fordi man ville spare noen tusenlapper ekstra. Her følger noen tips til hva som er lurt å tenke på før du kjøper ny bil.

1. Prøvesitt bilen

Før du bestemmer deg for hvilken modell du skal kjøpe, sett deg inn i bilen og kjenn på alle sittestillinger du kan tenke deg når du bruker bilen. Kommer du til å sitte ok i bilen på langtur eller sitter du helt rett i ryggen? Får du plass til beina eller stanger de nesten i dashbordet? Hvis du sitter i bilen og spiser lunsj, er det mulig å skyve seteryggen litt ekstra bakover for å strekke ut beina? 

Vegg med benplass-2

2. Bestill alltid glass i skyvedøren på høyre side

Å kjøre varebil uten glass i høyre skyvedør er både irriterende og veldig unødvendig. Typiske situasjoner er påkjørselen hjemme eller fra bensinstasjonen hvor du kommer litt skrått mot krysset og du ser rett i den hvite skyvedøren. Dette kan være direkte trafikkfarlig og absolutt ikke verdt de 1000,- kronene du sparer på å velge dør uten vindu. Få bilførere kjører av og på veier mer enn postbudene og de har alle glass i skyvedør på høyre side. I tillegg har alle en skillevegg med et stort vindu som gjør at selv mindre førere ser ut i blindsonen gjennom vinduet i skilleveggen. Dette er faktisk et krav fra vernetjenesten i Posten.

Les mer her: Ikke kjøp varebil uten glass i skyvedør på passasjersiden

3. Ikke velg varebil med kun en skyvedør

Jeg mener at salg av varebil uten skyvedør bak fører burde vært forbudt! Vi har studert fenomenet og det er nesten ingen som gidder å gå rundt bilen når de for eksempel har vært innom butikken for å handle noen poser med mat. Posene ender nesten alltid opp i passasjersetet eller på gulvet på passasjersiden. Dette gjelder mye annet også som for eksempel klær, permer og papirer. Resultatet er som regel mye rot i førerrommet og en potensiell risiko for å få ting under pedalene, eller enda verre; ting som flyr rundt i førerrommet ved en eventuell kollisjon.

Se flere tips her: 10 ting du MÅ vurdere før du kjøper ny varebil

4. Kjøp en innredning som er tilpasset ditt behov

Varebilinnredning er ikke bare varebilinnredning! Mange håndverkere tenker dessverre at «to hyller bak i bilen» er sikkert godt nok for meg, uavhengig om de er snekkere, rørleggere eller elektrikere.

I noen tilfeller kan det kanskje gjøre jobben, men de aller fleste servicebiler krever nøye planlegging og gjennomtenkte innredningsløsninger. Husk at servicebilen er både kontoret og verkstedet ditt, og som på alle arbeidsplasser er det viktig at innredningen og verktøyet er tilrettelagt nettopp ditt yrke.

DSC_0901

Les også blogginnlegget: Ikke monter hyller i varerommet

Tenk at alle ting bør få en fast plass og at det fremdeles er plass til å laste varer uten å hindre tilgang til skuffer og hyller. Løsninger med horisontalt delte varerom er en trend vi liker, og gjerne de med skuffer som er så høye at for eksempel er sortimentskofferter og verktøyskofferter kan stå på høykant. I motsetning til hyller kan man da fylle de helt opp siden det ikke er noen kanter ting skal løftes over når det skal ut av hyllene. For de med tyngre varer er det også en stor fordel å få tyngdepunktet ned mot gulvet. Varer lagret i skuffer tillater at man fyller de helt opp og at de fremdeles ligger på plass etter ett hytteoppdrag på humpete vei.  Og kanskje den viktigste funksjonen er at man får et stort ledig gulv som kan benyttes til varetransport.

Transporterer du større varer eller har du med deg verktøy som ikke har en permanent plass i bilen, blir dette liggende oppe på andre varer og verktøy, med skader på materiell eller varene du frakter som resultat.

Vær litt kritisk og finn en innredning som har tilstrekkelig plass og kapasitet til varelageret og utstyret du i praksis vil ha med deg i bilen til enhver tid. Alt for ofte velger man en innredning som ser fin ut før man fyller inn verktøy og materiell, uten at man har sjekket hva man i praksis trenger plass til, og hvordan dette skal organiseres.

Er du usikker på hvilken type innredning som passer deg - ta testen her:

Hvilken innredning passer best for deg?  TA TESTEN 

5. Sørg for at dyrt utstyr ikke blir liggende synlig i varerommet

Håndverktøy i dag er ikke hva det var for 25 år siden og det er ikke uvanlig at en servicebil i dag inneholder lett omsettelige varer og verktøy for 50-150.000,-. Enkelte av disse bilene fremstår som rene utstillingsvinduer for tyver. Kan du tenke deg noe mer irriterende og ødeleggende for lønnsomheten din enn å komme til en bil robbet for inventar og verktøy når arbeidsdagen skal starte. Reise til politistasjonen, sitte i kø for å anmelde, skrive skademelding til forsikringsselskapet, reparere bilen, anskaffe utstyret på nytt, stokke om programmet og trolig krangle med forsikringsselskapet som ikke ønsker å dekke mye av utstyret ditt fordi det lå synlig i bilen!

Sørg derfor for at fristelsene ikke står på utstilling, men monter heller en innredning der alt ligger låst ned under gulvet. Les mer her: Hvordan sikre varebilen mot tyveri

DSC_0061

Vil du lese mer om smarte løsninger, last ned vår gratis e-bok for mange gode tips om varebilens roller.

Gratis Guide:  Slik planlegger du kjøp av varebil  LAST NED NÅ

Temaer: Pris, Sikkerhet, Kjøpe varebil, Orden, Dobbelt gulv, bilinnredning, varebilinnredning, Smartfloor, transport


Anders Romberg's photo

Av: Anders Romberg

Anders har lang erfaring fra reklame- og designbransjen og jobber som konseptutvikler ved Loyds. I løpet av karrieren har han drevet eget reklamebyrå og vært båtbygger. Nå er han med å forme nye produkter og er spydspissen i Loyds satsning innen prosess- og produktinnovasjon.

Epost

Om Loydsbloggen

Loydsbloggen skal være en kilde til kunnskap og inspirasjon for eiere og brukere av varebil. Vi tar opp temaer som er viktige for deg som håndverker, varetransportør eller annen bruker av varebil. Du vil finne nyttig innhold om hva du må tenke på ved kjøp og bruk, og nyttige tips for forbedring av varebilhverdagen. På Loydsbloggen blogger vi en gang i uka. Følg oss gjerne!

Besøk www.loyds.no

New Call-to-action

Siste innlegg